Bijzondere nieuwe expo van Patrick Keulemans in Gooik

Kunst is vaak improvisatie. Ook voor een conceptueel kunstenaar als Patrick Keulemans. Al jaren is hij gefascineerd door bijen. Omwille van hun onmisbare rol in de eeuwige cyclus van leven en dood, dat zeker, maar ook omwille van hun sociale structuur. Samen met een ervaren imker had de kunstenaar het plan opgevat om te onderzoeken hoe hij de interacties en het gedrag van bijen kan beïnvloeden. Een korf met zo’n 60.000 bijen moest daartoe volstaan. Tot op een dag…

 

Keulemans-installatiezicht

I walked home carrying the hive inside me – installatiezicht

 

Tot op een dag alle bijen dood in de korf lagen. Oververhitting na een hittegolf. Maar ook het noodlot kan opportuniteiten bieden en Keulemans ging in zijn nieuwe werk op zoek naar de esthetiek van de dood. Die werken vormen de kern van ‘I walked home carrying the hive inside me’, Keulemans’ nieuwste tentoonstelling in een prachtige kasteelhoeve in het glooiende Pajottenland.

Eén video heeft Patrick Keulemans met de levende bijen kunnen maken. Die toont hij bij de entree van de expo, als sleutelwerk. In de video zien we hoe bijen af- en aanvliegen. Maar voor hun korf staat een zelfportret van de kunstenaar, uitgevoerd op een geperforeerde metalen plaat. Hij heeft letterlijk de mond vol van bijen.

 

Keulemans-talking with my honeys, 2017

Patrick Keulemans – Talking with my honeys, 2017

In de overige werken van de expo documenteert Keulemans als het ware het proces van ontbinding en verval. We zien intacte bijenlijken op glasplaten (Bees on glass, 2017). Een prachtig, intrigerend dubbelluik blijkt uit ingekleurde afdrukken van halfvergane bijen en schimmels te bestaan (It’s over honeys, 2017). Keulemans fascinatie voor taal en codes duikt dan weer op in de reeksen Azerty recto/verso en Qwerty recto/verso. De kunstenaar schikte zijn dode bijen in vormen waarin duidelijk lettertekens te herkennen zijn, samengeperst in vlakken zonder binnenranden.

 

Keulemans-it's over honeys, 2017

Patrick Keulemans – It’s over honeys, 2017

 

Het meest intrigerende stuk van de expo staat te pronken op een witte sokkel, onder een glazen kast. The Hive bestaat uit opgestapelde papieren cirkels die samen een bijenkorf vormen. Honderden vellen papier werden minutieus tot ronde vlakken verknipt en dat levert een werk op dat tegelijk complex en fragiel oogt. En wat blijkt? De cirkels zijn niet vastgelijmd, maar liggen los op elkaar. The Hive is even kwetsbaar als een bijenvolk.

Patrick Keulemans – The Hive, 2018

 

In ‘I walked home carrying the hive inside me’ combineert Keulemans nieuw werk met oudere stukken die we al in eerdere expo’s zagen. Niet dat het hem aan inspiratie ontbrak, de dode bijen hebben hem een veertigtal nieuwe werken opgeleverd, we kijken dus nu al uit naar de vervolgtentoonstellingen.

I walked home carrying the hive inside me’ van Patrick Keulemans is dit weekend op 24 en 25 maart van 14u tot 18u te bezoeken in kasteel-hoeve Oplombeek, Oplombeekstraat 8 in Gooik

www.patrickkeulemans.be

In dit blogbericht ga ik dieper in op ‘Copyright’, een werk van Patrick Keulemans uit zijn tentoonstelling in The White House Gallery in Lovenjoel.

Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op