Boeiend opkomend talent bij Kusseneers Gallery, Brussel

Op 27 oktober start een nieuwe tentoonstelling bij Kusseneers Gallery, met twee mij vooralsnog onbekende Antwerpse kunstenaars. Een boeiende selectie alleszins. Op het eerste zicht hebben de twee kunstenaars weinig gemeen, maar bij nader inzien vertonen ze toch gelijkenissen…

Nils Verkaeren

Het werk van Nils bevraagt de huidige verhouding tussen mens en natuur. Of eerder: het toenemende gebrek eraan. Hij wil het groeiende ‘gemis aan contemplatie’ blootstellen. Daarbij is het hem niet zozeer te doen om een fotorealistische weergave te bieden van de natuur. Wel integendeel, het beeld dat hij schept is eerder een gedachte aan de natuur. Hij “puurt het landschap uit tot zijn essentie: licht, structuur en compositie”. In zekere zin idealiseert hij het onderwerp dus, tot een vorm die enkel schijnbaar gelijkenissen vertoont met het oorspronkelijke beeld.

Dit wordt wellicht het beste weergegeven door het feit dat de kunstenaar vaak ter plaatse, in de natuur zelf schildert, maar er geen graten in ziet om het schilderij op een andere plek verder te zetten wanneer de natuurelementen hem daartoe dwingen. De plek zelf is van ondergeschikt belang in vergelijking met de gedachte eraan, de abstracte weergave ervan. De werken zijn in die zin een “samenvatting” van de herinnering aan de natuur. De weergave van een gevoel.

kusseneers_verkaeren_-consulting_the_genious_of_the_place_2015oilonfreetoile180x220cm

Consulting the genious of the place, 2015 © Nils Verkaeren, Kusseneers Gallery

kusseneers_web_5a8060_medium

Alive in the sunshine, 2016 © Nils Verkaeren, Kusseneers Gallery

kusseneers_verkaeren-aant_werk-2

Nils Verkaeren aan het werk

 

Bendt Eyckermans

Bendt Eyckermans speelt met herinneringen uit zijn eigen leven. Alledaagse herinneringen, gebeurtenissen op straat, portretten van mensen die hij al dan niet kent. Net als Nils met landschappen doet, heft Bendt de herinneringen tot een bepaalde vorm van abstractie, door er elementen aan te te voegen of te verwijderen, of bepaalde elementen ervan te veranderen. Het zijn geen replica van zijn herinneringen, het zijn vervormde projecties ervan.

Uit de uitnodiging maak ik op dat Bendt zich laat inspireren door Belgische schilderkunst van de 20e eeuw, maar ook door Assyrische en Egyptische bas-reliëfs. Ik ben lang niet gespecialiseerd in dit laatste gegeven, maar het vormt een interessant uitgangspunt. Wellicht is in ‘Internal War’ nog het beste te zien wat hiermee bedoeld wordt… Het resultaat ziet er alleszins wat bevreemdend, maar uiterst aanlokkelijk.

kusseneers_eyckermans-internal_war_2015_150x90cm

Internal War, 2015 © Bendt Eyckermans, Kusseneers Gallery

kusseneers_eyckermans-ldvd_2015_170x100cm

LDVD, 2015 © Bendt Eyckermans, Kusseneers Gallery

kusseneers_eyckermans-fix_2016_150x100cm

Fix, 2016 © Bendt Eyckermans, Kusseneers Gallery

 

Twee kunstenaars om op te volgen dus, onze lijst wordt lang… En alweer een geslaagde keuze van Kusseneers Gallery. Te zien van 27 oktober tot 19 november in de Menenstraat 10, 1080 Brussel. Klik hier voor alle info!

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op