De abstracte fotografie van Artur Eranosian, nog tot 6 november in Antwerpen

Bij galerij Art Partout in Antwerpen is tot 6 november de fotograaf Artur Eranosian te zien. Een speciaal verhaal wel. De reportagefotograaf bij De Morgen kwam toevallig in contact met het werk van Raoul De Keyser. Op slag verliefd. Wanneer hij daarna op straat wandelt ziet hij overal stukjes uit het werk van De Keyser, in het echte, reële leven.

Het doet hem denken. Kunst vs. realiteit, abstractie vs. beeld, abstractie in de realiteit. Als fotograaf beseft hij snel dat fotografie veel meer is dan portretten, landschappen, sfeerbeelden. Ook met fotografie kan de kracht van een abstracte compositie worden weergegeven. Dat de fotograaf iets concreets probeert uit te beelden, iets herkenbaars voor de toeschouwer -dient het daar per slot van rekening fotografie niet toe?- is passé. Fotografie bevrijden van dergelijke clichés. Dat is de missie van Artur Eranosian.

Het helpt dat hij met zijn beelden een mysterie schept. De toeschouwer weet dat het foto’s zijn, maar snapt niet wàt hij precies ziet. Dat kan hij ook niet, dat kan enkel de fotograaf. Niet dat het daarom een raadseltje wordt, of dat de fotograaf zich hier tot een machtspositie opheft (had gekund). Hij legt blijkbaar legt met plezier uit wat er precies op de foto staat. Dat is het punt dus niet.

Het punt is dat met fotografie abstracte composities kunnen worden gemaakt die aan een geschilderde versie niet hoeft onder te doen. Integendeel, misschien voegt het wel iets toe. Al was het maar door aan te tonen dat het medium fotografie nof nieuwe grenzen kan verkennen.

Ah goed, Eranosian is zeker niet de eerste die zich via fotografie aan abstractie toewijd, maar hij is alavst de eerste die zich nadrukkelijk door Raoul De Keyser laat inspireren!

 

 

 

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op