De artistieke archeologie van Nicolas Lamas nu bij Meessen De Clercq

Tot 16 februari organiseert Meessen De Clercq een reis door de wereld van de Peruviaanse kunstenaar Nicolas Lamas. ‘Archaeology of Darkness’ is een erg gepaste titel voor deze derde solotentoonstelling van Lamas bij de Brusselse galerie, want de kunstenaar graaft graag in de (donkere) geschiedenis van de mens. Archeologie dus, met dien verstande dat de getoonde artefacten geconstrueerd zijn en extra betekenis ontlenen aan hun onderlinge relaties.

Nicolas Lamas - Dark Times
Nicolas Lamas – Dark Times

Wie de galerie binnenloopt, wordt bovenaan de traphal verwelkomd door ‘Dark Times’, een ranke, zwarte stèle die uit twee marmeren blokken blijkt te bestaan. Tussen de blokken ligt een boek met de intrigerende titel L’homme et le temps. ‘Dark Times’ is robuust en frêle tegelijk, het zwarte marmer doet denken aan de Kaäba in Mekka. Maar net zo goed verwijst Lamas hier naar het gestolen erfgoed waarmee onze West-Europese historische musea zo graag uitpakken.

Nicolas Lamas - After The End
Nicolas Lamas – After The End

Verderop trekt een koelkast de aandacht. Lamas bracht hier drie voorwerpen bij elkaar met eenzelfde vorm: een (beschadigd) plaasteren hoofd, een motorhelm gevuld met stro en elektrische kabels en een wespennest. Klassieke oudheid, technologie en natuur, drie kernbegrippen uit het oeuvre van Lamas, gevat in een subtiel beeldraadsel. Net zo boeiend is ‘Archeology of Data’, een werk waarin informatietechnologie centraal staat. Een hightech printplaat staat er naast een kleitablet met spijkerschrift. Twee informatiedragers, allebei onontcijferbaar. En hier raakt Lamas een open zenuw van de voortschrijdende technologie: er dreigt steeds meer informatie verloren te gaan omdat hun dragers niet langer leesbaar of raadpleegbaar zijn. Ook ‘Ways to Disappear’ lijkt aan dat gegeven te refereren. De kunstenaar schraapte de verflagen van een bestaand schilderij. Wat overblijft is een doek dat nog duidelijke sporen van het origineel draagt, maar onherroepelijk onleesbaar is.

Nicolas Lamas - Planned Obsolescence
Nicolas Lamas – Planned Obsolescence

‘Planned Obsolescence’ vat de kunstpraktijk van Nicolas Lamas wellicht nog het best samen. Ook in deze beeldenreeks staat de informatietechnologie centraal. Verouderde kopieermachines doen dienst als sokkel voor (kopieën van) antieke borstbeelden. De toestellen zijn opengewerkt en tonen hun binnenste: een wirwar van elektrische bedrading aangevuld met organische elementen: een menselijk bot, gras, een schelp. Opnieuw vervagen de grenzen tussen heden en verleden, tussen natuur en technologie. 

Nicolas Lamas - Stop Motion #3
Nicolas Lamas – Stop Motion #3

Tot slot nog melden dat je als bezoeker ook zelf je sporen kan achterlaten in deze tentoonstelling. ‘Stop motion #3’ is een paneel met grijze boetseerklei dat vol vingerafdrukken, raadselachtige tekens en vreemde krabbels van voorbijgangers staat. Het ene spoor verdringt het andere. We are archaeology. 

In dit blogbericht ga ik dieper in op enkele werken die Nicolas Lamas in ‘Archaeology of Darkness’ toont.

De tentoonstelling ‘Archaeology of Darkness’ van Nicolas Lamas loopt tot 16 februari 2019 in galerie Meessen De Clercq, Abdijstraat 2a in Brussel. Meer informatie vind je hier.

Nicolas Lamas - Archaeology of Data
Nicolas Lamas – Archaeology of Data
Nicolas Lamas - Ways to Disappear
Nicolas Lamas – Ways to Disappear


David De Pooter

David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst
David De Pooter

Author: David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op