De puzzel Jan Hoet een klein beetje ontrafeld… nog tot 26 mei in het Museum Dhondt-Dhaenens

Kan je Jan Hoet vatten? Uiteraard kan je de impact van zijn initiatieven meten, al was het maar op gebied van aantal bezoeken aan de tentoonstellingen die hij (mede) ontwierp, of de groeiende bekendheid van de kunstenaars die er aan deelnamen. Impact had hij vast en zeker. Maar wat was zijn visie? Wat maakte het dat hij uit instinct deze kunstenaar boven deze andere wist te waarderen?

De twee boeken die aan de man werden besteed gaan hier niet veel dieper op in. We blijven achter met stukjes van een puzzle die slechts moeizaam te lijmen vallen.

De tentoonstelling ‘Vijf kunstenaars uit het archief en de collectie van Jan Hoet’, die momenteel loopt in het Museum Dhondt-Dhaenens biedt alleszins een waardevol stukje van de puzzel. Vijf kunstenaars waar hij nauwe banden mee onderhield, Abramovic, Buthe, Merz, Panamarenko en Rabinowitch. Een rechte lijn valt niet meteen te trekken tussen de kunstenaars, maar dat maakt het juist zo boeiend. ‘Het persoonlijk archief dat Jan Hoet achterlaat (…) is allesbehalve een strategisch uitgekiende verzameling. Eerder toevallig kwamen de meest uiteenlopende documenten bij hem terecht naar aanleiding van ontmoetingen’. Brieven, foto’s, allerhande objecten komen dit archief vullen. Het geheel in de tentoonstelling biedt geen oplossing voor de puzzle, lang niet, laat staan dat het pistes zou ontginnen in het oplossen ervan. Maar het biedt wel een intimistische kijk in de leefwereld van Jan Hoet, hoe hij met kunstenaars omging, hoe ze zijn gedachtengang, zijn visie over kunst aanscherpten.

Een mooie ontdekkingstocht in de dieptes van een onvoorwaardelijk kunstminnende ziel.

Museum Dhondt-Dhaenens, installation view, foto: TheArtCouch
Museum Dhondt-Dhaenens, installation view, foto: TheArtCouch

En als je er toch bent vergeet dan niet te genieten van de gelijklopende tentoonstelling met drie toonaangevende hedendaagse kunstenaars onder de noemer Fringe. William N. Copley, Saskia Pintelon en Jenny Watson zorgen alleszins voor wat oog- en breinstrelende verrassingen. Ze bieden met hun ‘vaak subversieve interpretatie van hun omgeving’ genoeg voer voor de leergierige kunstminnaar. Kunst en maatschappijkritiek, het vormt vaak een boeiende combinatie. Wat mij betreft vormde vooral de Belgische -in Sri Lanka actieve- Saskia Pintelton een ontdekking. Frivole, maar nooit gratuite beelden. ‘Pinteltons oeuvre is divers, maar haar schilderijen, collages en werken op papier worden allen gekenmerkt door een drang naar vernieuwing, recyclage en experiment met tekst en beeld, waarmee ze zich resoluut buiten de grenzen van heersende tendensen en mainstream begeeft.”

Alleszins het ontdekken waard.

Museum Dhondt-Dhaenens, Fringe, foto: TheArtCouch
Museum Dhondt-Dhaenens, Fringe, foto: TheArtCouch

Beide tentoonstellingen lopen nog tot 26 mei 2019 in het Museum Dhondt-Dhaenens, klik hier voor alle info.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op