De spirituele queeste van Emerald Rose Whipple, nu te zien bij galerij Jan Dhaese

De derde solotentoonstelling van de Amerikaanse Emerald Rose Whipple bij Jan Dhaese Gallery toont alvast aan dat de kunstenares met haar werk verder evolueert in haar spirituele en filosofische queeste, de zoektocht naar de essentie van het leven. De titel van de tentoonstelling geeft het enigszins al aan: Phædo verwijst naar een dialoog van Socrates waarin hij de transmigratie van de geest en de intense verwevenheid van alles bespreekt. Het is een essentieel thema in het werk van Whipple.

Bij haar vertaalt zich dit al jaren in de twee centrale thema’s in haar werk: portretten van mensen uit haar onmiddellijke omgeving, veelal uit de modewereld, en landschappen.

In haar portretten toont ze haar vrienden in poses en taferelen met een hoog snapchat-gehalte. De concrete, alledaagse realiteit, in al haar onschuld en spontaneïteit. Niet dat ze deze beoordeelt –ze maakt er per slot van rekening zelf deel van uit- in zekere zin idealiseert ze zelfs deze realiteit, misschien een verwijzing naar het feit dat we op social media de neiging hebben onze meest positieve kant te tonen.

Deze beelden laat ze in dialoog treden met natuurlandschappen, een verwijzing naar het hogere, het hemelse, het goddelijke misschien. Het is juist deze wisselwerking, het feit dat beide facetten van het leven onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en steeds in elkaar overvloeien, die Whipple in haar spirituele zoektocht naar zingeving in het leven tot antwoord dient.

Beide elementen, de ‘banale’ scènes en de landschappen, vormen in zekere zin diptieken, als twee facetten van een ondeelbare eenheid.

Volgens galerist Jan Dhaese ligt de grondslag van deze dualiteit vervat in haar eigen leven: als kind groeide ze op in de natuur van Californië en Hawaï, tot ze naar het broeierige New York trok om er modedesign te studeren, waar ze nog steeds haar atelier heeft.

Ook haar stijl zit overigens vol ambivalentie en dualiteit: het effect van haar schilderijen is ontegensprekelijk realistisch maar haar toets en techniek eerder impressionistisch, soms naar pointillisme neigend. Sarah Moroz van i-D Magazine beschreef haar werk treffend als ‘ a street style blog painted by Monet’.

Een interessant uitgangspunt, met oogstrelend resultaat.

(alle beelden © Emerald Rose Whipple, courtesy Jan Dhaese Gallery)

diptiek1 diptiek2 diptiek3

img_0199

img_0196-copy

 

De tentoonstelling Phædo loopt nog tot 7 mei bij Jan Dhaese Gallery, klik hier voor alle info

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op