De verontrustende esthetiek van Philip Aguirre y Otegui, nog tot 14 oktober bij Geukens & De Vil

De menselijke tragedie zit diep ingeworteld in het werk van de Belgische kunstenaar Philip Aguirre y Otegui. Dit komt waarschijnlijk van de verhalen die hij van jongs af aan ingelepeld kreeg van zijn ouders. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog en de Spaanse burgeroorlog. “This certainly had an impact on me and made me very sensitive to the problems of refugees. I made works about the flow of refugees in Rwanda, but also about the boat people who travelled from Morocco to Andalusia in Spain, and the huge illegal migration by sea from Senegal to the Canary Islands. It’s a phenomenon that spans time and, unfortunately, it will happen again, many times over”, vertelt hij in een interview aan BerlinArtLink. Niet dat dit uitgangspunt zijn werk zwaarmoedig maakt. De dagelijkse gebruiksvoorwerpen die hij als grondstof gebruikt voor zijn werken zorgen steevast voor een poëtische toets.

Tot 14 oktober is bij Geukens en Devil nieuw werk van hem te zien op de tentoonstelling Rio Mare, genaamd naar het bekende blikje tonijn, een voorwerp dat hem reeds lang fascineert. Wie de tentoonstelling bezoekt zal niet meteen sporen van verontwaardiging om de menselijke tragedie herkennen, noch aanwijzingen die het lot van de vluchtelingen aan de kaak stelt. Nochtans zijn deze elementen aanwezig, zij het subtiel, soms onbedoeld. Per slot van rekening ligt het aan de toeschouwer om het werk naar believen te interpreteren. Je vous offre une maison kan naar de vluchtelingenproblematiek verwijzen, de conserveblikjes waar hij zo door gefascineerd is kunnen symbool staan voor de drang van de mens om de natuur te willen beheersen, in kleine standaardmaatjes te willen consumeren, zelfs al luidt dit zijn eigen verval in. De elegante vrouw met de vis op haar hoofd kan een aanklacht zijn om de schrijnende armoede die vele mensen nog tijstert.

De verwijzingen mogen dan nog onbedoeld zijn, ze zijn nooit ver weg te denken. Het feit dat ze niet expliciet worden aangegeven, komt wellicht voort uit het feit dat voor Otegui het zuiver esthetische aspect nog steeds een belangrijke plaats inneemt. Niet dat deze noodzakelijk aangenaam moet zijn, ze mag gerust verontrusten. “Echte schoonheid is niet zoet, lief en mooi als een praline, ze moet ook de wreedheid van het leven in zich dragen. Met mijn werk wil ik deze balans opzoeken en streven naar een ‘ambetante’ vorm van schoonheid, een abstracte schoonheid met weerhaakjes”, liet hij Cobra door optekenen.

 

Philip Aguirre y Otegui, Bodegon con Gordon 2018, photo: © Koen de Waal, 2018 courtesy Geukens & De Vil

Philip Aguirre y Otegui, Rio Mare 2018, photo: © Koen de Waal, 2018 courtesy Geukens & De Vil

Philip Aguirre y Otegui, figuur, 2018, photo: © Koen de Waal, 2018 courtesy Geukens & De Vil

De tentoonstelling Rio Mare met werk van Philip Aguirre y Otegui loopt nog tot 14 oktober bij Geukens & De Vil in Antwerpen. Klik hier voor alle info.

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op