Een bezoek aan het hedendaagse kunstcentrum Collection Lambert in Avignon

Altijd leuk om wat hedendaagse kunst mee te pikken op reis. Gezien ik in de buurt vertoefde ging ik een kijkje nemen in de ‘collection Lambert’ in Avignon, een museum dat in de jaren 60 is opgericht als reactie op het feit dat de kunstscène in Parijs in die jaren niet kon of wou inzien dat het centrum van de hedendaagse kunst langzaam maar zeker naar Amerika verschoof.

Het was dan ook in de eerste plaats om de permanente collectie te zien dat ik er heen ging. De oprichter van het museum, Yvon Lambert, verzamelde onder meer werken van Cy Twombler, Donald Judd, Daniel Buren, Dennis Oppenheim, Gordon Matta-Clark, Anselm Kiefer, Miquel Barcelo, Julian Schnabel en Jean-Michel Basquiat. Redenen genoeg om, naast de Palais des Papes, ook La Collection Lambert te bezoeken.

Niet dat ik alle voornoemde kunstenaars te zien kreeg, daarvoor lopen er op dit ogenblik teveel tijdelijke tentoonstellingen. De meest boeiende van de tijdelijke tentoonstellingen is zonder twijfel Andres Serrano, met zijn werk over folteringen doorheen verschillende tijdperken, elk van deze tijdperken in een specifieke zaal. In de eerste zalen wordt zijn werk weerspiegeld aan etsen van Goya over wanhoop tijdens en het nutteloze van oorlog, met sprekende titels als ‘Barbaros’, ‘Per qué?’ en ‘Fuerto cosa es’. De ets met als onderschrift ‘Y no hay remedio’ lijkt wel een voorstudie van zijn meesterwerk ‘3 mei 1808’ –let op de houding van het Franse vuurpeloton.

lambert_goya

Goya ‘Y no hay remedio’ in Collection Lambert, foto: TheArtCouch

Christophe Gin kreeg met zijn indringende fotoreportage over Frans Guyana een aparte zaal toegewezen. De reportage laat zien hoe de regio prooi is aan wetteloosheid en allerlei illegale praktijken. Maar het is vooral de kwaliteit van zijn foto’s die me troffen. Zijn zilverkleurige foto’s lijken wel met houtskool gemaakt, maar dan met een graad van detail die onmogelijk met houtskool kan worden nagebootst. Niettemin drong de vergelijking met Rinus Van de Velde zich op, zowel esthetisch als verhaaltechnisch. Alleszins een fotograaf om op te volgen.

lambert_gin

Christophe Gin in Collection Lambert, foto: TheArtCouch

 

In de helft van de zalen zijn wel werken te zien uit de permanente collectie. De Algerijnse conceptuele kunstenaar Adel Abdassemed is opvallend present, onder meer met zijn monumentale werk ‘Coup de tête’ aan de ingang van het museum (een replica van de kopstoot die Zinédine Zindane aan Marco Materazzi toebracht op de finale van de wereldbeker in 2006). In zijn andere werken lijkt hij alleszins enige maatschappijkritiek niet te schuwen. De Belg Francis Allÿs krijgt met zijn ‘Patriotic Tales’ een centrale plaats in een ruimte waarvan de muren met een concept van Sol Lewitt zijn beschilderd.

lambert_lewitt

Een van de twee ruimtes met een concept van Sol Lewitt, Collection Lambert, foto: TheArtCouch

Vergeet vooral niet tot de derde verdieping te klimmen (er zijn ook liften) om er de installatie van Claude Lévêque te beleven ‘J’ai rêvé d’un autre monde’. Een rode neon-lijn in een waas van nevel en een zacht gebrom op de achtergrond, dit alles in een ruimte met een laag, gewelfd plafond. Bedwelmend.

lambert_leveque

Installatie van Claude Lévêque ‘J’ai rêvé d’un autre monde’, Collection Lambert, foto: TheArtCouch

Wat mij betreft staat het vast, een bezoek aan Avignon zal steeds gepaard gaan met een bezoek aan het Collection Lambert. Meer info vind je op hun website (klik hier)

 

lambert_abdessemed

Tekeningen van Adel Abdessemed en Christo, Collection Lambert, foto: TheArtCouch

Ingang van Collection Lambert met het monumentale werk 'Coup de tête' van Adel Abdessemed, foto: TheArtCouch

Ingang van Collection Lambert met het monumentale werk ‘Coup de tête’ van Adel Abdessemed, foto: TheArtCouch

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op