Een picturale dialoog tussen twee kunstenaars, Geurts en Doubrawa bij Sofie Van de velde Gallery

Sofie Van de Velde Gallery presenteert een tentoonstelling met werk van de Belgische kunstenaar Frederic Geurts & de Duitse kunstenaar Reinhard Doubrawa. Beiden treden in dialoog met elkaar, en met de ruimte. Zowel Geurts als Doubrawa zijn erg gevoelig voor de context en ambiëren om van een presentatie een gebeurtenis te maken, waarbij de bezoeker in eerste instantie eerder in het werk staat dan naar de individuele werken staat te kijken. De titel van de expo, ZWISCHENEBENEN, staat voor het tussengebied, tussen het werk van twee kunstenaars, waar niets beslist of bestemd is.

Blikvanger van de expo is een monumentale installatie van Frederic Geurts in de tuin, waarbij een houten structuur een witte lijn draagt op ooghoogte. Voor het eerst maakt Geurts een werk dat slechts vanuit één standpunt – het terras van de galerie – kan bekeken worden. Hierdoor blijft het bedrog van de trompe l’oeil voor de toeschouwer verborgen. Geurts benadert zijn werken altijd als lichamen die zoeken naar evenwicht en balans. Als een koorddanser gaat hij op zoek naar de grenzen van het materiaal en de vorm. Want het moment waarop de vorm fysiek een kantelmoment doormaakt, is volgens hem ook het punt waarop het geheel inhoudelijke kantelt en de toeschouwer in aanraking komt met meer existentiële kwesties.

Bij Geurts – die graag de (semi)publieke ruimte opzoekt – is de keuze om de omgeving te betrekken een logische verderzetting van zijn zoektocht om kunst in de wereld te plaatsen. Door de context mee bepalend te laten zijn, bevraagt het ook de autonome positie van de kunst en stelt het de maatschappelijke relevantie van kunst scherp.

sofie_vdv_red-or-blue-2016

Frederic Geurts, Red or Blue rectangle, courtesy Sofie Van de Velde Gallery

Reinhard Doubrawa verklaart de wereld door ze af te breken en bepaalde deeltjes een belangrijke rol te geven. Hij bevraagt hoe we onze betekenis vorm geven, hoe deze betekenis de vorm beïnvloedt en vice versa, en hoe belachelijk of onduidelijk deze relatie in werkelijkheid is. Deze conceptuele kunstenaar neemt foto’s, maar is geen fotograaf. Hij is vooral geïnteresseerd in de gekropte, uitgesneden details, veeleer dan de beelden zelf. Het uitsnijden van het geheel is een manier van visualiseren en geeft betekenis.

sofie_vdv_schnecken-hand

Reinhard Doubrawa, courtesy Sofie Van de Velde Gallery

De tentoonstelling ZWISCHENEBENEN loopt nog tot 19 augustus bij Gallery Sofie Van de Velde. Klik hier voor alle info!

Installatiezicht, courtesy Sofie Van de Velde gallery

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op