Een studie over ideologie… Boeiend werk van Luca Monterastelli bij Deweer Gallery

Vorige week sprak ik reeds over de tentoonstelling van Aida Mahmudove bij Deweer Gallery. Ze was de voornaamste reden voor mijn bezoek, maar ik liet me graag rondleiden doorheen de twee andere tentoonstellingen die er nu lopen. Vooral de tentoonstelling rond het werk van de jonge Luca Monterastelli, die onlangs door de artistiek directeur van het MIArt werd getipt als een van de beste 5 Italiaanse kunstenaars onder de 40 jaar, werd een openbaring.

Niet bij eerste oogopslag, moet ik toegeven. De monumentale werken van gewapend beton bieden de kijker meer vragen dan antwoorden. Dat mag, maar zonder de uitleg van Gerald Deweer en Sofie Crabbé van de galerij, en van de kunstenaar zelf, zou ik mijn tijd met de sculpturen wellicht in een staat van verstomming en onbegrip hebben doorgebracht. De beelden zijn imposant, zonder meer, en hebben daardoor wel een impact, maar welk verhaal brengen ze?

Blijkt dat de beelden wel degelijk een coherent en lineair verhaal vertellen. Het werk van Luca is er in het algemeen op gericht om de menselijke aard te verstaan. In de staande werken bij Deweer onderzoekt hij een deelaspect hiervan: hoe de mens zich verhoudt tot een ideologie –in de brede zin van het woord, met inbegrip van geloof, dictatuur en neveneffecten als macht en autoriteit.

Elk beeld verbeeldt een specifieke ideologie, maar waar de eerste beelden nog ongehavend zijn, of alvast onschendbaar lijken, vertonen ze in de loop der beelden meer en meer schade, schrammen, tekenen van verval, tot ze in een opwelling van iconoclasme hardhandig verminkt worden –behalve de sokkel dan, het is Luca opgevallen dat bij het neerhalen van standbeelden van dictators de sokkels nagenoeg steeds onaangetast blijven.

Met dit uitgangspunt in het achterhoofd is het makkelijker om de symboliek in de beelden van Luca te begrijpen. De geometrische vormen in ‘The 21st Century Shine Bright’ verwijzen bijvoorbeeld naar de architectuur van totalitaire regimes; de Christelijke figuur met aureool die doorheen de kunstgeschiedenis ontelbare malen opduikt, wordt hier zonder het gezicht van Christus afgebeeld, een aanklacht tegen de holheid van religie, en van propaganda in het algemeen. Zo balanceren de werken steeds tussen verwijzingen naar concrete gebeurtenissen en een meer universele, theoretische bevraging van het thema.

De serie vormt dan ook een grondige studie van een maatschappelijk fenomeen. De aanvankelijk onweerstaanbare lokroep van een ideologie die langzamerhand aan aantrekkingskracht verliest, tot in het absurde haar grote –holle- gelijk verdedigt en uiteindelijk onder druk van de bevolking wordt vernietigd… Het is een gekend verhaal, dat wel, maar op deze manier uitgebeeld biedt het toch nieuwe perspectieven, en nieuwe vragen…

 

De tentoonstelling “How to make a heroe” van Luca Monterastelli loopt nog tot 12 maart bij Deweer Gallery, Tiegemstraat 6a in Otegem. Alle info vind je op de website van de galerij, klik hier!

 

 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

2 Comments

  1. Warning: dit WE is Deweer Gallery uitzonderlijk gesloten wegens deelname aan een event in Madrid!

    Dat ondervind je pas als in Otegem aankomt….want het is niet vermeld op hun site…Jammer!

    Dan kan je wel naar Galerie 10a, anders, maar ook wel mooi werk te zien

    Post a Reply
  2. Weer zo’n boeiende items , dit WE .
    Vandaag een namiddag naar Deweer Gallery : dankzij de artikels en de interessante foto’s . Bedankt

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op