Verrassingen van formaat, Enrique Marty en Antonius Höckelmann bij Deweer Gallery

De drie grote ruimtes bij Deweer zorgen steevast voor verrassingen met internationale allure. De twee solotentoonstellingen die er nu lopen zijn geen uitzondering – in de derde ruimte vormt de groepstentoonstelling Just Paintings met werk van onder meer George Little, Tatjana Gerhard, Benjamin Moravec en de subtiele Marc Bauer overigens ook een ware ontdekkingstocht.

Enrique Marty – All your world is pointless

Kan creativiteit limietloos zijn? Bij Enrique Marty lijkt dit alleszins het geval. De kunstenaar laat je alle mogelijke uithoeken van het mogelijke en, vooral, het onmogelijke zien. Vaak vertrekkend vanuit een persoonlijke anekdotiek vermengt hij deze met een onuitputtelijk palet aan mythologische referenties, zelfrelativerende absurditeit en meer wereldse observaties en kennis. Kosmologie, geschiedenis, psychologie, filosofie, literatuur, de inspiratiebronnen van Marty zijn even divers en onuitputtelijk als de werken die eruit voortkomen, lijkt het wel.

Enrique Marty, Installation view, courtesy Deweer Gallery

Het uitgangspunt van de tentoonstelling is zijn animatiefilm ‘All your world is pointless‘, meer bepaald episodes twee tot vier. Een aaneenschakeling van absurde, surreële taferelen die refereren naar een persoonlijke herinneringen, nachtmerries of angsten. De film is gemaakt op basis van honderden schilderijen en tekeningen, die in het proces vaak werden overschilderd om de actie uit te beelden. Elk schilderij bevat zo alle aaneenschakelingen van een specifieke scène uit de film.

Naast de film en de onderliggende werken krijg je ook drie nieuwe siliconen poppen te zien, zelfportretten van Marty als kindkoning, als buikspreekpop en als cowboy. Een reflectie over identiteit en zelfbewustzijn. ‘Denken dat er een ik is, een persoonlijke identiteit die continu doorheen de tijd dezelfde blijft, is onhoudbaar’, aldus Sofie Crabbé van Deweer Gallery. Een mens evolueert constant, tegelijk is hij een opeenstapeling van alles wat hij voorheen is geweest. Dat is misschien de reden waarom Marty zich als rijpere man op kindformaat portretteert, om de ambiguïteit van de persoonlijkheid te benadrukken, het feit dat wat je ooit geweest bent nooit helemaal verdwijnt.

Enrique Marty, installation view, courtesy Deweer Gallery

Als kunst al een ontdekkingsreis is vormt het werk van Marty alleszins een reis naar nooit eerder verkende gebieden.

Antonius Höckelmann – Revisit

In de grote zaal loopt er een tentoonstelling van een wat miskende reus uit de kunstgeschiedenis: Antonius Höckelmann. De kunstenaar was misschien te bedeesd en bescheiden om aan de broodnodige zelfpromotie te doen teneinde wereldwijde faam te verwerven, maar de bewondering die hij genoot van zijn vrienden Baselitz en Penck zegt al genoeg over het belang die hij had in de naoorlogse Duitse kunstscène. Het komt misschien ook voort uit het feit dat hij zich, net als Baselitz, uitdrukkelijk afkeerde van de heersende trend naar abstractie en pop art.

Verrassend is het alleszins, de fauvistisch aandoende kleuren die in grote gulle zwieren op het doek werden aangebracht rond recurrente thema’s als de slang, paardenrennen, prostituees en hun klanten, in een op het eerste oog chaotisch geheel dat bij nader inzien bijzonder harmonieus aanvoelt.

Antonius Höckelmann, installation view, courtesy Deweer Gallery

“Höckelmann had een voorliefde voor een verhevigde, surreële figuratie”, zegt Sofie Crabbé, die voor de gelegenheid speciaal naar Keulen rees om met twee experten van het werk van Höckelmann te spreken. “In zijn schilderijen bracht hij wilde vegen met zijn vingers op het doek aan, wat we kunnen lezen als een manifestatie van zijn energie en fysieke betrokkenheid tot zijn werk.”

Antonius Höckelmann, installation view, courtesy Deweer Gallery

“In tegenstelling tot andere kunstenaars zong hij zich los van eender welke artistieke regel of gebruikelijke standaard. Hij volgde zijn eigen stem. Een onmiskenbare eigenzinnigheid typeert zijn werk”, aldus kenner Siegfried Gohr in gesprek met Sofie Crabbé.

Als kijker wordt al snel meegezogen in de onmiskenbare passie die de man had voor zijn vak. Een speciale beleving.


De drie tentoonstellingen lopen nog tot 10 maart bij Deweer Gallery in Otegem. Klik hier voor alle info.

Frederic De Meyer

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op