Flower power uit Sicilië. Een blik op het werk van Gabriella Ciancimino

Denk bij deze titel maar niet aan een fee die met een welriekende bloemenkrans rond de hals door het leven dartelt en boeketjes schildert in haar giardino. Gabriella Ciancimino (°1978, Palermo) met bandana rond het hoofd en tattoos op de armen, is een stoere kunstenares. Haar CV leest als een roadtrip langs wereldsteden zoals New Delhi, Moskou, Mumbai, Barcelona, Brussel en uiteraard ook vele Italiaanse steden. De laatste stop was Art Rotterdam begin 2020. De plannen voor de deelname aan de expo ‘Distels & weerborstels. Droommachines van de Flower Power’ in Sint-Niklaas lagen klaar. Maar toen dook er een tegendraads virus op. Mijn nieuwsgierigheid was echter gewekt, en wat doe je dan in deze blijf-in-je-kot tijden? Juist, uitzoeken wie dit Italiaanse flower powermeisje is.

Gabriella’s kunstwerken zijn te herkennen aan de fijn uitgewerkte florale motieven. Opgroeiend in Palermo vormde het mediterrane gebied onderdeel van haar cultuur. Vanuit haar kunstenaarschap deed zij onderzoek naar de interactie tussen inheemse planten en uitheemse soorten afkomstig uit Noord-Afrika en het Oosten. Hoe slagen planten erin zich samen te ontwikkelen vanuit verschillende plaatsen in de wereld? Kan deze evolutie in de plantenwereld als metafoor dienen voor onze samenleving? De migratie van planten kan misschien gezien worden als een weerspiegeling van de menselijke migratie. Achter de schijnbaar mooie werkjes van Gabriella schuilt wel degelijk een boodschap.

Smell in dialect (2019)

Gabriella is sociaal geëngageerd. Zo maakte ze tijdens een artist-in-residence in New York voor het Kings County Hospital Center een muurtekening, in samenwerking met kansarme jongeren en kinderen uit de pediatrie van het ziekenhuis. Ze organiseerde workshops over de planten die ze tekent, om de jongeren bewuster te maken van thema’s als migratie en mobiliteit. Ook leerde ze hen het ambachtelijke en trage proces van handgeschept papier. Het resultaat van deze twee creatieve maanden ontdekken we in de geschilderde installatie Smell in Dialect.

Detail uit In Liberty We Trust (2018/2019)

Haar techniek bestaat er in om potloodtekeningen of werken uitgevoerd in waterverf uit te snijden met een scalpel en vervolgens in verschillende lagen op elkaar te vestigen. Paper on paper, waardoor het op kantwerk gaat lijken. Ze voegt daar nog teksten en schilderingen aan toe, of zelfs Art Nouveaumotieven van stempels die ze zelf heeft gemaakt.

In Liberty We Trust

Deze delicate en imaginaire landkaarten dienen als referentie voor onze toekomst. Hoe zij dit precies ziet, wil ik graag van haar te weten komen. Ik kijk alleszins uit naar het geplande tentoonstellingsparcours Coups de Ville, waar Gabriella een muurtekening voor zal maken. Ik hoop deze kunstenares alvast daar te ontmoeten.

Ondertussen ontdek je nog meer van deze pareltjes op www.ciancimino.it.


Het thema van het Coup de Ville-jaar van WARP is ‘Chasing Flowers’. Het is een zoektocht naar groen en bloemen, als symbool voor zachte waarden in onze samenleving.

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op