Fotograferen zonder camera, het biedt heel wat perspectieven… Motohiro Takeda bij Ibasho Gallery

Een groot voordeel van een markt in volle bloei, zoals de Antwerpse kunstmarkt gerust mag genoemd worden, is dat een aantal spelers zich in een specifieke niche gaan specialiseren. Kathy Pedrami met haar focus op kunst uit het Midden Oosten (of kunstenaars die er een focus op hebben), is een mooi voorbeeld. Daarnaast zijn er meer en meer galerijen die zich op fotografie toespitsen, en ook hier ontstaan er nichespelers.

Neem Ibasho als voorbeeld, een galerij gespecialiseerd in fotografie uit of over Japan. Japan vormt alvast een dankbare bron voor verrassende, experimentele kunst op vele gebieden, en fotografie hoeft hier zeker niet in onder te doen, zo blijkt uit de nieuwe tentoonstelling van de galerij.

Vandaag opent er de tentoonstelling van de Japanse fotograaf Motohiro Takeda, wiens werk zich laat opvallen om het feit dat de foto’s gemaakt zijn zonder camera. Zijn oeuvre is opgebouwd uit werken die hij -letterlijk- maakte in een camera obscura. Hij vormde zijn slaapkamer om in een camera obscura door alle ramen met zwarte plastic lakens te verduisteren, een gat in het plastic te maken en in deze camera obscura te leven, om beter te begrijpen wat er zich in zon camera obscura afspeelt. Hij begon zelfportretten te maken op vellen lichtgevoelige chromogeen papier, met een blootstelling van een aantal uur. De kleuren op de foto’s komen dus voort uit de directe inslag van het zonlicht… Dit procédé resulteerde in grote, fel oranje-rode composities, en een ervan is nu te zien bij Ibasho.

Maar er is meer, uiteraard. Takeda ontdekte toevallig een welbepaald effect van het zonlicht op het fotopapier dat in zijn appartement hing, wat leidde tot een serie genaamd ‘Another Sun’. Deze serie weerspiegelt de veranderingen in de natuur en de veranderingen in het persoonlijke leven van Takeda.

In de derde reeks, ‘Blink / Matataki’  gebruikt hij gordijnen of sluiers om zijn concept van de camera obscura uit te diepen. Voor Takeda is de camera obscura een metafoor van onze perceptie van de werkelijkheid, hoe we de buitenwereld zien en verwerken met onze geest en bewustzijn. De opening tussen de innerlijke wereld van de camera en de buitenwereld krijgt er een menselijke dimensie. De relatie tussen beide werelden is vertroebeld, beneveld. Het gordijn belemmert het zicht op de ‘realiteit’, op een neutrale werkelijkheid. De overkant is ontoegankelijk, onbereikbaar…

Interessante ontdekking alvast.

(foto’s © Motohiro Takeda, courtesy Ibasho Gallery)

untitled_-another-sun-2

untitled_-another-sun-for-press

untitled-from-_invitations_

untitled-from-blink_matataki

 

De tentoonstelling van MOTOHIRO TAKEDA loopt van 28 april tot 28 mei bij Ibasho Gallery. Klik hier voor alle info!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op