Gallery Hôte is nieuwkomer in de Brusselse kunstscene

Op 12 januari opende in Brussel een gloednieuwe galerie. En nog wel in de Hoogstraat, daar waar Brussel zich ongegeneerd veelzijdig toont: volks, hip, burgerlijk en poepchic. De nieuwkomer in de galerijwereld werd Hôte Gallery gedoopt, en die naam is meer dan een speelse verwijzing naar de rue Haute. De galerij wil ook echt een hostel zijn, een pleisterplaats voor beloftevolle kunstenaars, met werk- en slaapruimte voor een jonge artist-in-residence.

 

hote-gallery

 

Dat typeert meteen de drijfveer van galeriste Alexandra Naoumofski. Zij wil jaarlijks zes tentoonstellingen organiseren met sociaal geëngageerde kunstenaars, vrijdenkers die de gevestigde waarden onderuithalen en doen nadenken over samenleving en cultuur. De openingstentoonstelling ‘A DADA: Un regard sur les 101 ans du cabaret Voltaire’ is daar een goed voorbeeld van. Vijf kunstenaars, die allen in Brussel wonen en werken, brengen een hedendaagse interpretatie van het dadaïsme, de kunstvorm die begin twintigste eeuw de algemeen aanvaarde normen brutaal hekelde, vooral die van de kunstwereld zelf.

Het Cabaret Voltaire uit de titel van de tentoonstelling verwijst naar de internationale groep kunstenaars die zich in 1916 in Zürich (dus in het neutrale Zwitserland) verzamelde om hun afkeer van de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog te uiten, een oorlog die voor hen alle morele en esthetische waarden zinloos hadden gemaakt. Dada was erop gericht om de burgerlijke moraal te ondermijnen, heilige huisjes met de grond gelijk te maken en de spot te drijven met de hypocriete bourgeoismaatschappij. Choqueren en provoceren werd een doel op zich en dat uitte zich in een voorliefde voor nonsense-taal en freak shows. En dat allemaal in een mengvorm van beeldende kunst, grafisch ontwerp, poëzie en theater.

In die zin is ‘A DADA’ trouw aan het origineel. Kunstenaar Fabien Delvigne, die als curator optrad, bracht – qua materiaal en techniek – heel uiteenlopend werk bij elkaar. Maar het surrealistisch-nihilistische is wat deze tentoonstelling bindt.

Phillipe Lemaire tekent met zijn schaar. Hij maakt collages van 19de-eeuwse etsen en creëert op die manier een nieuwe werkelijkheid uit bestaand materiaal. Een hedendaagse knipoog naar de voorloper van het surrealisme.

philippe-lemaire

Laurence Skivée is fotografe van opleiding en construeert beelden die op het eerste gezicht weinig te maken hebben met een aanklacht tegen de mens en zijn cultuur. Skivée bewerkt oude postkaarten met vergezichten en brengt daarin een exotisch dier aan. Of ze brengt dieren die elkaar in werkelijkheid naar het leven zouden staan in één beeld bij elkaar.

laurence-skivee

Fabien Delvigne tekent en schildert collages. Van alle kunstenaars in deze tentoonstelling leunt hij het dichtst bij het expressionisme aan, die andere kunststroming die geen hoge pet op had van de burgerlijke moraal. Geen readymades of verknipte illustraties, maar ruwe composities van dunne potloodlijnen en primitivistische figuren in aardetinten.

 

fabien-delvigne

Claude François is filmmaker en kreeg in Hôte Gallery in de kelderverdieping zijn eigen toonruimte.

Alain Tex is fotograaf en toont in ‘A DADA’ een reeks foto’s van circusacts, met halfnaakte, gemaskerde mensen als fetisjen tegen een felrode achtergrond. Incorrecte humor als vluchtweg uit de verstikkende realiteit.

alain-tex

En hoe zit het dan met de poëzie en het theater uit het dadaïsme? Wel, ook die kunstvormen komen in ‘A DADA’ gepast aan bod. Op 8 februari brengen de poëtische performers van L’âne qui butine/De ezel die graait een bloemlezing uit dadaïstische teksten en pakken ze uit met hun eigenste tweestemmige versie van de grote Dada-klassieker ‘Die Ursonate’ van Kurt Schwitters. Afspraak om 20u in Gallery Hôte.

logo-lane-qui-butine

Gallery Hôte, Hoogstraat 203, 1000 Brussel

www.hotegallery.com

David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst
David De Pooter

Latest posts by David De Pooter (see all)

Author: David De Pooter

Art crunches: Fred Eerdekens, Marcel Broodthaers, conceptuele kunst

Share This Post On

3 Comments

  1. Deze galerie is inderdaad veelbelovend gestart met deze tentoonstelling. Het interieur is sober en stijlvol.De kunstwerken komen er goed tot hun recht en kunnen er volledig “zijn”.

    Post a Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Un regard sur les 101 ans de DADA | Look to jplegrandbxl - […] D’après David De Pooter, Theartcouch […]
  2. “Die Ursonate” à Bruxelles | Look to jplegrandbxl - […] D’après David De Pooter, Theartcouch […]

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op