Grafisch ontwerp als beeldende kunst in Galerie De Ziener

Opgroeien als dochter van twee grafisch ontwerpers kan niet zonder gevolgen blijven. Elke Van Kerckvoorde kreeg graphic design met de paplepel ingegeven en raakte gefascineerd door de uitgepuurde, ijzersterke bedrijfslogo’s uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. In die tijd werden zwierige fonts ingeruild voor strakke sans serif-lettertypes en bleef het kleurenpalet beperkt tot twee contrastkleuren. Dat leverde krachtige beeldmerken op die getuigen van meesterlijk vakmanschap. Maar Van Kerckvoorde ontwikkelde ook een passie voor teken- en schilderkunst en koos voor een opleiding beeldende kunsten aan Sint-Lukas in Gent.

Aan dat traject hield de kunstenares een eigen visie op grafisch ontwerp en beeldende kunst over. Ze vindt het onderscheid tussen beide onnodig, zowel ontwerper als kunstenaar gaan immers met kleuren en vormen aan de slag om iets uit te drukken. Een andere scheidslijn die bij Van Kerckvoorde op de schop gaat is die tussen industriële productie en unieke creatie, tussen digitale technieken en klassiek meesterschap. Elke Van Kerckvoorde heeft dus een duidelijke missie, ze wil een brug slaan tussen grafisch ontwerp en beeldende kunst.

Die missie valt perfect te illustreren aan de hand van ‘beeld.merk’, de tentoonstelling die tot 30 april loopt in galerie De Ziener in Asse. Van Kerckvoorde toont er 22 werken, stuk voor stuk ontworpen met Adobe Illustrator en geschilderd met lak op houten panelen.

Van Kerckvoorde - Warp Rise Effect

Van Kerckvoorde – Warp Rise Effect

De kunstenares vertrok voor alle werken van één eenvoudige basisvorm: de balk. Op die basisvorm paste ze de acht effecten toe die in Illustrator voorgeprogrammeerd zijn, waardoor de balk onder meer een boog (Arc), een plat ovaal (Inflate) en een golfslag (Flag) werd. Door die effecten te kopiëren, spiegelen, roteren, vergroten of verkleinen, ‘boetseerde’ Van Kerckvoorde 136 nieuwe beelden. Of veeleer tekens die uitblinken in eenvoud en toch nog helemaal zonder betekenis zijn.

Van Kerckvoorde - Warp Rise Effect (Roadsigns)

Van Kerckvoorde – Warp Rise Effect (Roadsigns)

Maar lege tekens zijn weinig interessant en daarom vult Van Kerckvoorde ze met betekenis die ze aan de reclamewereld ontleent: haar tekens worden bedrijfslogo’s. Het beeldmerk als toegepaste kunst, dat doet onwillekeurig aan popart denken en die vergelijking gaat een heel eind op. Van Kerckvoorde maakt decoratieve kunst zonder diepgravende boodschap. Ze gebruikt daarvoor reclamebeeldtaal, exponent bij uitstek van de geïndustrialiseerde consumptiemaatschappij. Maar de vergelijking stopt als het over de uitvoering van de werken gaat. Van Kerckvoordes panelen lijken geprinte of gezeefdrukte serieproducten, maar dat zijn ze niet. Elk stuk is een uniek, handgeschilderd werk. De houten dragers werden met opzet gladgeschuurd om ze op kunststof te doen lijken. Reproduceerbaar massaproduct wordt unieke, authentieke kunst.

Ik ga dieper in op het werk ‘The warp Flag effect’ uit de expo ‘beeld.merk’ in dit blogbericht.

De tentoonstelling loopt in Galerie ‘De Ziener’ tot 30 april 2017.

 

Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op