Hoogtepunten uit een stukje biënnale van de schilderkunst in Museum Dhondt-Dhaenens – Expoflits #32

De biënnale van de schilderkunst, die plaats vindt op drie locaties in de Leiestreek, biedt steevast een mooie gelegenheid om boeiende kunstenaars te (her)ontdekken. In een vorige post besprak ik reeds wat er te zien is in het Museum van Deinze en de Leiestreek, dat resoluut koos voor talent van eigen bodem. Het Museum Dhondt-Dhaenen kiest daarentegen voor internationaal hedendaags talent, dat bijzonder goed stand houdt naast oude Vlaamse reuzen als Ensor en Gust. De Smet.

Highlights:

/1/ Njideka Akunyili Crosby

Voor wie zoals ik enkel via digitale kanalen vertrouwd is met het werk van Crosby, en enkel op basis hiervan reeds fan is, is het toch een bijzondere ervaring om daadwerkelijk haar werk in je op te nemen. De oneindigheid aan details en symbolen, soms duidelijk, soms mysterieus en ongrijpbaar, laat zich enkel ten volle proeven wanneer je voor de monumentale beelden staat. Een ervaring op zich…

/2/ Chris Huen Sin Kan

Kunst ontspruit vaak uit een of andere contradictie. Wie ooit Hong Kong bezocht zal in het werk van Chris Huen Sin Kan de drukte en chaos van de grootstad wel herkennen, waar alle sensaties en indrukken simultaan op je afkomen in een oncontroleerbare visuele storm. Niettemin woont de Hong Kongse kunstenaar weg van het tumult, lees ik in de brochure van de biënnale, op een vredige plek, samen met zijn gezin en zijn drie honden, die prominent aanwezig zijn in zijn werk. Deze contradictie zorgt voor krachtig werk, dat impulsief oogt maar tegelijk heel duidelijk uit niet anders kan voortkomen dan een uiterst beheerst vakmanschap. Bijzonder…

/3/ Maaike Schoorel

Wat mij betreft toch de revelatie van deze biënnale op de twee lokaties die ik totdusver bezocht. De Nederlandse kunstenaar Maaike Schoorel is waarlijk een meester in de subtiele weergave van de realiteit, maar ze drijft de subtiliteit danig ver dat het moeite kost om er nog een vorm van realiteit in te zien. Zo getuigt het wijnglas in haar “Wijnglas met tandenstokers”, dat vanuit de intense diepte van het doek een concrete vorm aanneemt, maar nog verbluffender wordt de ervaring in haar werk “De Leie” uit 2020. Een bijzonder intense duik in de rijkheid aan leven, reëel of ingebeeld, dat uit de schoonheid van een rivier voortvloeit. Het doet vaag aan de waterlelies van Monet denken, maar is niettemin zoveel meer doordrongen van een interne, persoonlijke gloed. Een topper…

(Maaike bezet tijdens de biënnale ook de residentie Van Wassenhove, op een boogscheut van het museum. Daar ben ik jammer genoeg niet geraakt)

Ga dit zien, want:

  • je ontdekt er een aantal sterk opkomend internationaal talent;
  • je kan je lang laten meeslepen in het monumentale werk van Maaike Schoorel;
  • Op fietsafstand van het Museum Dhondt-Dhaenens kan je in Sint-Martens-Latem ook nog verder genieten in het Museum Gust De Smet, het Gemeentehuis en de woning Van Wassenhove. Alsook, hoewel het geen deel uitnmaakt van de biënnale, het Museum Gevaert-Minne, met fantastisch werk van Gideon Kiefer. Een ideal daguitstap!

PRAKTISCH:
De Biënnale van de Schilderkunst loopt nog tot 18 oktober 2020 op drie verschillende locaties:
° Museum van Deinze en de Leiestreek www.mudel.be
° Museum Dhondt-Dhaenens www.museumdd.be
° Roger Raveel Museum www.rogerraveelmuseum.be

#EXPOFLITS 
Deze zomer willen we de kunst een extra hart onder de riem steken. TheArtCouch gaat voorproeven op tentoonstellingen in eigen land die absoluut de moeite waard zijn en kiest telkens een paar teasers voor het publiek. Wil jij ook jouw evenement in de kijker zetten? Ontdek hier meer.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op