Hortus Conclusus: Peter Depelchin bij Light Cube

Heeft u zich al eens vragen gesteld bij wat ons als mens met elkaar verbind? Naar de aard van een crosscultureel collectief (onder)bewustzijn? Peter Depelchin alvast wel. Hij laat er ons een glimp van opvangen doorheen zijn visionaire tekeningen. Bij het binnenkomen in galerie Light Cube word je overweldigd door een tekening van 323 bij 172 cm waar de kunstenaar anderhalf jaar aan werkte. Op zijn zachtst gezegd arbeidsintensief. Hier was duidelijk een flinke dosis monnikengeduld voor nodig. Depelchin verrast met zijn geheel eigen en unieke techniek. Het zijn droombeelden, soms verontrustend, die je volledige aandacht vragen en waar je niet naast kan kijken.

1-the-frenchman-peter-depelchin-2016-ink-and-bister-on-tissue-paper-75x100cm

Peter Depelchin @ Light Cube Gallery

Voor zijn werk Orto liet hij zich inspireren door het werk Paradiesgarten van een anonieme Duitse meester waarop een besloten tuin of ‘hortus conclusus’ te zien is. Traditioneel gesproken verwijst de term naar een in hout uitgesneden retabelkast waarin heiligenbeeldjes werden geplaatst, een religieuze voorstelling in een tuin als decor. Het concept komt voort uit het Bijbelse Hooglied en vinden we zowel terug in de middeleeuws christelijke als islamitische kunst. Depelchins tekeningen doen dan ook wel wat Middeleeuws aan qua sfeer. De papiersoort en de fijne, nauwkeurig geplaatste lijnvoering in inkt en bister zorgen daar voor. Mij deden de tekeningen vooral denken aan miniaturen, maar dan op grote oppervlakte. De taferelen zelf blijken echter van minder religieuze aard.

2-hortus-conclusus-peter-depelchin-2014-chinese-ink-and-bister-on-tissue-paper-170x320-cm

Peter Depelchin @ Light Cube Gallery

Depelchins tuin is echter verre van paradijselijk. Eerder angstwekkend, demonisch. Je waant je in de hel van Bosch, wat lijnrecht tegenover de klassieke hortus conclusus staat, waardoor je je als kijker weer van elke zekerheid beroofd voelt. Alle traditionele elementen lijken aanwezig, zoals de Madonna met kind, een fontein en levensboom, maar worden uit hun klassieke context gerukt. Depelchin interpreteert ze op een nogal onorthodoxe wijze en belaadt ze dikwijls met seksuele connotaties. Denk maar aan de ontelbare fallussen, de drie gratiën die door speren van hun maagdelijkheid worden beroofd, de Madonna met drie borsten, … Toegegeven, de tekeningen vallen onder de categorie ‘kinderen niet toegelaten’, maar zijn niettemin bijster interessant.

3-mordre-peter-depelchin-2015-ink-and-bister-on-tissue-paper-75x100

Peter Depelchin @ Light Cube Gallery

Naast religieuze invloeden zijn er ook talloze verwijzingen naar Oosterse culturen, mythen en mythische wezens. De symbolen die je terugvindt zijn zeer eclectisch. Ook dieren zijn er omnipresent en spelen een belangrijke rol. Zo heeft de olifant die zich uitstrekt boven de Heilige Moeder, verschillende betekenissen als symbool uit het hindoeïsme, maar ook uit het christendom. Apen, op hun beurt, werden in het oude India beschouwd als heilig, maar in de Oudheid en in het christendom staan ze voor boosaardigheid, onkuisheid en ondeugd. De eekhoorns die in Depelchins werk opduiken, kunnen dan weer verwijzen naar zuiverheid, maar ook speelsheid en argwaan. Al deze symbolische fauna zorgt voor een mengelmoes van genuanceerde en tegenstrijdige betekenissen, net zoals je van een droom of visioen verwacht.

De tekeningen van Depelchin puilen uit van de symboliek, die niet altijd even gemakkelijk te begrijpen is. Op die manier wordt zijn besloten tuinen dan ook letterlijk hermetisch. Peter Depelchin is overduidelijk een bijzonder goed gedocumenteerde kunstenaar is die zijn werken niet vanuit het niets laat ontstaan. Kennis en techniek vormen er een harmonieus geheel.

4-the-transformation-hortus-conclusus-ix-peter-depelchin-2014-red-pencil-on-fabriano-paper-70x100cm

Peter Depelchin @ Light Cube Gallery

Naast Orto zijn er nog negen ontwerpen in rood potlood te bezichtigen waarin historische figuren opduiken. Drie ervan zijn te bewonderen in afgewerkte staat. Ook deze zijn gebaseerd zijn op het concept van de hortus conclusus. Verder bieden enkele sculpturen die tot stand kwamen in de onderzoeksfase een evenwicht aan het geheel. Een knap staaltje tekenwerk dat u zeker moet gezien hebben!

5-20161220_150357

Light Cube gallery view

6-20161220_150242

 

De tentoonstelling Orto is te bezichtigen bij Light Cube, Ronse, tot 12 februari 2017. Klik hier voor meer info.

Author: Wouter Verbeke

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op