Een boeiend stukje Belgische kunstgeschiedenis: Jan Cox en vrienden bij Campo & Campo

We komen er wat laat mee, maar tot 4 oktober kan je bij Campo & Campo naar Jan Cox en de vrienden van de Van Dijckkaai gaan kijken, georganiseerd ter ere van de 100ste verjaardag van de geboorte van Jan Cox. Het werd een overzichtstentoonstelling, gaande van de vroege portretten en stillevens uit zijn eerste Antwerpse periode tot een werk uit de Martelgang, de laatste reeks die hij maakte. De kunstwerken in deze tentoonstelling komen hoofdzakelijk uit privécollecties. Sommige worden voor het eerst aan het publiek getoond.

Opvallend zijn de ontwerpen voor zijn reeks Orpheussuite uit 1960, meer bepaald de ontwerpen voor de gelijknamige reeks op groot formaat. Met deze reeks beeldde hij zijn ideaal uit van het tragische kunstenaarschap. Het vormt een mooi voorbeeld van Cox als denker, filosoof en intellectueel, aspecten van de kunstenaar die tot op heden onderbelicht bleven. De bekendste reeks die hij maakte, de Ilias, toont evenzeer de pictor doctus in Cox. Van de vijftigtal doeken die hij naar het epos van Homerus schilderde zijn er verschillende in deze expositie te zien, met ‘Bloedregen’ als absoluut meesterwerk volgens de galerij.

Jan Cox, Bloedregen, 1975 (courtesy Campo & Campo)

In ’45 richt Cox samen met onder meer Marc Mendelson de groep Jeune Peinture Belge op. De tentoonstelling Jan Cox en de vrienden van de Van Dijckkaai past daarmee na van Louis Van Lint en Gaston Bertrand in een reeks van exposities waarmee de galerij meer aandacht wilt schenken aan deze groep jonge kunstenaars die in de periode na de Tweede Wereldoorlog  naar vernieuwing zochten. Tijdens de oorlogsjaren deelde Cox een atelier met Mendelson aan de Ernest Van Dijckkaai. Iets later kwam ook Josef Ongenae op dit adres wonen, die er zijn eerste schilderlessen kreeg van Cox.

De band tussen deze drie kunstenaars werd tot op heden nooit echt benadrukt, hoewel deze band toch bepalend is geweest voor Cox’ houding tegenover het het pluralisme, dat centraal staat in zijn denken over godsdienst en filosofie. Om de aandacht te verstigen op deze band kreeg ook het werk van Mendelson en Ongenae een plaats in deze boeiende expositie.

Installation view Campo & Campo

De tentoonstelling Jan Cox en de vrienden van de Van Dijckkaai loopt nog tot 4 oktober bij Campo & Campo, Antwerpen. Klik hier voor alle info.

La mort d’Orphée 1953
Hector en Andromanche 1975
Vernietiging van Troje 1977
Courtesy Campo & Campo

Frederic De Meyer

Art crunches: Bernard Frize, Banksy, Zou, Chinese art, MadC, Dan Witz
Frederic De Meyer

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op