Joanna De Vos over SEEN en Kopflose Mühle van Markus Raetz

Joanna De Vos opende enkele maanden geleden de deuren van SEEN, gelegen op een steenworp van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Inmiddels is de non-profit kunstruimte aan haar derde proefstuk toe en toont het de installatie Kopflose Mühle. Een unicum voor de Belgische kunstscene aangezien dit werk van de Zwitserse kunstenaar Markus Raetz zelden te zien is voor het publiek.

Het hoekgebouw waarin SEEN is ondergebracht deed voorheen dienst als winkel voor verlichting. De etalage biedt verschillende voordelen weet Joanna me te vertellen. Zo kan iedere passant genieten van kunst op elk uur van de dag, want ook ’s nachts is het mogelijk om het project te ervaren. De grote ramen, zowel van de ruimte als het bureau, nodigen uit om naar binnen te gaan. SEEN wil eveneens een boeiende ontmoetingsplaats zijn voor kunstenaars, curatoren en kunstliefhebbers.

SEEN © Christine Smeyers

Joanna’s geloof in de kracht van kunst vertaalt zich in een vaste tentoonstellingsformule: één kamer, één kunstenaar en één ongezien kunstwerk of installatie. Elke expositie loopt ongeveer twee tot drie maanden en biedt een platform voor een kunstenaars uit binnen- en buitenland. SEEN werkt ook geregeld samen met internationale gast-curatoren. Na de openingstentoonstelling met het werk van Oda Jaune, stelde curator Laura Adams de expositie Petrovsky & Ramone. Our Kisses samen. Als internationale curator geniet Joanna volop van de spontane en hechte samenwerkingen met haar artistieke contacten. De huidige tentoonstelling Markus Raetz. Kopflose Mühle kwam op een gelijkaardige manier tot stand toen ze de bruikleengever van het werk ontmoette in Zwitserland. 

Markus Raetz, Kopflose Mühle, 2002

Kopflose Mühle behoort tot de grotere installaties van Raetz en toont zijn interesse voor de impact van licht en schaduw op het menselijk oog. Het werk bestaat uit twee wielen die door middel van een motor worden aangedreven. Elk wiel brengt op zijn beurt een reeks verzaagde aluminium platen in beweging. Door licht te projecteren doorheen de vrije ruimte tussen de roterende vormen, verschijnt op de achterliggende muur een dynamisch silhouet van het menselijk hoofd. Naast de draaiende aluminium platen bepaalt ook de positie van de kijker hoe hij of zij het silhouet ziet en krijgt iedereen zo een unieke relatie met het werk.

Kopflose Mühle doet denken aan de fotografische experimenten van Eadweard Muybridge die leidden naar het ontstaan van cinema. Zo nam Muybridge honderden foto’s om de beweging van mensen en dieren te analyseren. Door statische beelden op een snel tempo na elkaar  te projecteren, slaagde hij erin om de illusie van bewegend beeld visueel op te roepen. Met Kopflose Mühle wendt Raetz deze strategie om door een menselijk hoofd te creëren aan de hand van een bewegende installatie.  


De expo Markus Raetz. Kopflose Mühle loopt nog tot en met 7 december. Meer informatie is te vinden op de website van Joanna De Vos. 

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op