‘Joyrides’, een gelaagde nieuwe reeks van Hedwig Brouckaert bij Jan Dhaese

Het moet emotioneel een uitdaging geweest zijn, om voor een nieuwe reeks werken dat materiaal te kiezen. Tegels, die door haar overleden zus onaflatend werd gebruikt in haar mozaïeken, en die haar rond dezelfde tijd overleden vader haar hielp te verzamelen in een speciaal daartoe gemaakte kelder. Het gebruik van tegels confronteert haar met het verleden, maar tevens met het heden. De metrostations van New York, waar ze woont, zijn letterlijk behangen met die typische, witte tegels, vuil van stof en roestregen, vaak compleet afgeleefd sinds de bouw van de metro’s ergens begin XIXe eeuw.

Ondanks hun loodzware DNA ogen de werken echter opmerkelijk fris en monter, alsof ergens in haar, zonder het verleden te vergeten, een nieuwe pagina werd omgeslagen. Een nieuw blad om te vullen, een aspiratie naar wat komen zal.

De nieuwe werken zijn niettemin een voortzetting van de reeks The illusive flesh of light, die ze aanving bij onze eerste ontmoeting in New York. Duistere, moeilijk doordringbare werken waren het toen, maar bloedmooi. Een fel contrast met deze nieuwe reeks, waar het leven uit lijkt te spatten.

Contrasten mijdt ze geenszins. Ze liggen in haar werken vervat. Het vuile stof op de tegels van de New Yorkse metro kunnen, wanneer men er op een bepaalde manier naar kijkt, uiteindelijk een intrinsieke schoonheid bevatten. New York op zich staat, ondanks alle vuiligheid in zijn aderen, voor een nieuwe, hoopvolle manier om een multiculturele gemeenschap op te bouwen, een gedachte die je terugvindt in de verschillende huidstinten in sommige collages van Hedwig. Er zit contrast in het feit dat ze heel aardse materialen -tegels- gebruikt in een overkoepelende reeks werken –the illusive flesh of light– die uiteindelijk een heel spirituele grondslag kent. Er zit zelfs contrast in de titel die ze haar reeks meegaf: ‘Joyrides’, die zowel positieve als negatieve connotaties heeft.

Maar daarin ligt misschien de fundamentele boodschap van Hedwig: in alles, zelfs in lelijkheid, schuilt schoonheid. Het vergt enkel soms wat moed om het te ontdekken.

Hedwig Brouckaert in Galerie Jan Dhaese, foto: TheArtCouch

De tentoonstelling ‘Joyrides’ loopt vanaf 1 september tot 11 oktober bij Galerie Jan Dhaese in Gent

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op