Knappe duo-tentoonstelling Mehretu-Rankin in museum Dhondt-Dhaenens

We kennen weinig musea waar kunstwerken de plaats, en in zekere zin de rust krijgen om hun aanwezigheid in volle geweld te stellen. Dit klinkt vreemd, maar wie wil weten wat we er precies mee bedoelen moet zeker een kijkje gaan nemen in het Museum Dhondt-Dhaenens, waar het kunstenaarsduo Julie Mehretu en Jessica Rankin tot 12 juni te zien is.

IMG_2638

Mehretu-Rankin, Photo TheArtCouch

Het duo vormt ook privé een koppel. Dit feit op zich zou niet mogen uitmaken, maar hier is het wel van belang omdat het werk van beide kunstenaars op een mooie, harmonieuze manier door elkaar loopt. Vaak afwisselend, elkaar reflecterend, maar niet altijd. Als je goed oplet zie je bijvoorbeeld dat de vier zwarte monochromen van Mehretu in de grote zaal een driehoek vormen, doorkruist met elkaars andere werken. Niet zeker of het de bedoeling was, maar alleszins geslaagd.

IMG_2639

Jessica Rankin, Photo TheArtCouch

Het verbale werk van Rankin vergt een beetje meer moeite om te ontdekken. Volgens het uitstekende begeleidend boekje: “Rankin begint haar creatief proces met het geschreven woord, waarbij ze bewuste ervaringen, gevonden teksten, verhalen en herinneringen combineert. Vervolgens knipt ze individuele woorden en zinnen uit die ze dan weer samen voegt in nieuwe sequenties waarbij ze een methode van ‘begeleid toeval’ gebruikt”. Soms geplakt als kleine fragmentjes op een bewerkte doek, soms geweven in het doek zelf.

Dit proces heeft vaak een uiterst fragiel resultaat, zoals in het werk ‘Untitled I, 2011’, maar ook tot de creatie van een volledig nieuw en persoonlijk universum, zoals in ‘Fucking Sappho, 2015’. Niet dat we alle woorden hebben gelezen, maar het is ons wel opgevallen dat sommige ideeën terugkomen, zoals de woordspeling ‘a moment in snow weight’ dat we in twee werken zagen terugkomen.

IMG_2640

Gezamelijk werk Rankin-Mehretu, foto TheARtCouch

In zekere zin hebben beide kunstenaars dit wel gemeen: het creëren van een geheel eigen, persoonlijk universum. Het is dan ook rakend om te zien hoe ze er als koppel mee omgaan, in de reeksen die ze gemeenschappelijk hebben gemaakt (‘Janus Suite’ en ‘Struggling with words that count’).

Het absolute meesterwerk van de tentoonstelling, wat ons betreft, is ongetwijfeld ‘Fragment, 2009’ van Mehretu. Het monumentale werk van 3×4 meter is een universum op zich, dat wel uit vijf dimensies lijkt te bestaan, met talrijke architecturale referenties wanneer je het werk van dichtbij ziet, maar die als geheel meer weg heeft van een explosie van zuivere, kosmische energie. We worden er zowaar lyrisch van. Niettemin, een werk waar je makkelijk, en zalig in kan verdwalen.

IMG_2622

Nog tot 12 juni in het Museum Dhondt-Dhaenens, Museumlaan 14, 9831 Deurle.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op