“Narcisse Tordoir & Fendry Ekel” in CCStroombeek, een interculturele duo-tentoonstelling

In het kader van de tentoonstelling “Narcisse Tordoir & Fendry Ekel” presenteert Museumcultuur Strombeek/Gent in het cultuurcentrum van Strombeek een greep uit het oeuvre van Narcisse Tordoir van 1975 tot 2017, waarin zijn betrokkenheid en engagement over het reilen en zeilen van de wereld tot uitdrukking komt. Wandelend langs de monumentale muur van 19m worden de etappes zichtbaar van hoe een kunstenaar zijn visie op de wereld conceptualiseert in een beeldtaal die nooit vasthoudt aan herkenning maar mee-evolueert via een eigenzinnige beeldproductie die steek houdt.

Narcisse Tordoir behoort tot een generatie kunstenaars die zich aan het einde van de jaren zeventig de erfenis eigen maakte van de omwentelingen in de kunst van de jaren zestig en zeventig. Tordoir maakte in zijn eerste jaren directe acties en kunst waarin op een klare manier de verhoudingen werden onderzocht tussen objecten en afdrukken op canvas en de plaats die deze tussenvorm zou opeisen in de ruimte. Narcisse Tordoir startte zijn carrière op een moment van “algemene” artistieke twijfels, toen de kiemen merkbaar werden van een retour naar de schilderkunst. In de jaren tachtig wist hij een heel aparte “schriftuur” te ontwikkelen waarin afzonderlijk gekaderde elementen met al dan niet abstracte en heel kleurrijke motieven als perfect inwisselbare geo-composities tegen de muur werden gepresenteerd.

Het was alsof Narcisse Tordoir de lege, minimale vloersculpturen van de invloedrijke Amerikaan Carl Andre durfde in te vullen met tekens van leven, die zinspeelden op de (recente) kunstgeschiedenis met René Magritte en Henri Matisse op kop en waarbij alle media daartoe werden ingezet en gebruikt. Niet alleen verwijzingen naar kunst “huisden” in dit werk, maar ook verwijzingen naar zijn persoonlijke leven met o.m. burleske afbeeldingen van zijn zoontje. De complexiteit bij het lezen van het werk werd meermaals in verband gebracht met de notie “rebus” – op zichzelf goed bedoeld, maar een rebus houdt in tegenstelling tot een goed kunstwerk altijd een oplossing klaar. Narcisse Tordoir bracht beeldfragmenten bij elkaar als op een dambord die hooguit associaties insinueren, waardoor de inhoud permanent in het midden blijft.

Het vlakke van zijn bij elkaar gemonteerde elementen kreeg een vervolg door een haakse ophanging van de paneeltjes. Met deze display-strategie wist Narcisse Tordoir de toeschouwer “in beweging” te brengen door hem/haar te verplichten rond het werk te wandelen in het perspectief van een mogelijke beeldbetekenis te reconstrueren bij gebrek aan een overzichtelijke blik erop.

De volgende fase in zijn artistieke productie werd er één van constant experiment gebaseerd op de introductie van eigen fotografie, gecombineerd met picturale componenten en driedimensionale toevoegingen die leidden tot kunstwerken die laveren tussen alle media door. Sommige kunstwerken werden co-gerealiseerd met andere, jonge kunstenaars (soms met studenten aan wie hij les gaf) van de Rijksakademie in Amsterdam. Het verlangen naar vernieuwing via de bevraging van het individuele auteurschap werd de “drive” van zijn kunstenaarschap tot op vandaag. Zijn werk evolueerde naar raadselachtige, soms cryptische mise-en-scènes met een fotografische drager en intens bewerkt met pastel. Goya en Tiepolo schemeren als schaduwen door in deze monumentale werken en genereren een lectuur gebaseerd op de barok en de valkuilen die deze kunststroming provoceerde in de context van het klassieke schoonheidsideaal.

tordoir-modern-people-2006-oil-on-canvas-220x325-cm

(Narcisse Tordoir, Modern Humans, 2006)

Narcisse werkt een project uit met de Indonesische kunstenaar Fendry Ekel (1971) die momenteel leeft tussen Jakarta en Berlijn. Hij maakt technisch verbluffende schilderkunst: figuratieve montages waarin hij zijn politiek beladen thema’s als het ware op een schaakspel aanbiedt aan de toeschouwer. Het schaakspel als een metafoor voor het verschuiven van betekenissen tussen zien en het an sich particulier interpreteren. In Cc Strombeek zal Fendry Ekel nieuw werk presenteren in een sterke en intense dialoog met Narcisse Tordoir.

tordoir_fendry_ekel

Republic, Fendry Ekel, 1987, National Gallery of Indonesia in Jakarta, February 12-21, 2016

Het is uitkijken naar deze sterk interculturele én generatie-overschrijdende samenwerking tussen twee kunstenaars die perfect begrijpen hoe latente wrevel te transformeren in sprekende kunst.

De tentoonstelling loopt nog tot 7 maart in het cultuurcentrum van Stroombeek, klik hier voor alle info

tordoir10

De tentoonstelling in opbouw @ cc Stroombeek

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op