Nervia – Latem, een boeiende verkenning van 2 kunst’scholen’

© Van de Woestijne

© Van de Woestijne

De ‘school’ van Sint Martens Latem zal bij nagenoeg iedere kunstliefhebber op zijn minst een belletje doen rinkelen. Maar wat met de Waalse evenknie: Nervia? Wellicht zal het belletje wat stiller luiden? Het is wellicht zo dat namen als Winance, Devos, Navez en Strebelle minder bekend klinken als een Van de Woestyne, de Saedeleer en andere Permeke’s uit de eerste en tweede groep van Latem. Maar is dit terecht?

Geen van beide waren overigens ‘scholen’. Latem was meer een plek waar gelijkgezinden een beetje toevallig kwamen wonen, zonder daarvoor hun eigenheid te verliezen in de kunst die ze beoefenden. Nervia is een initiatief dat getrokken werd door gevestigde kunstenaar Anto Carte, en had voornamelijk als doel om jongere kunstenaars uit de regio aan bekendheid te helpen. Wat hebben ze dan gemeen?

Nog tot 17 januari loopt in het museum van Elsene een tentoonstelling die beide ‘scholen’ naast elkaar hangt. Het resultaat is uiterst interessant, in vele opzichten…

© Rodolphe Strebelle

© Rodolphe Strebelle

Wat vooral opvalt zijn de gelijkenissen tussen de twee bewegingen. Ze deelden duidelijk een zelfde gevoel voor esthetische normen en een voorkeur voor meditatieve, religieuze taferelen. Beide ‘groepen’ trokken zich terug op het platteland om hun kunst te verenigen met de natuur, met de ‘werkelijkheid’. Dit leidt vaak tot idyllische, iconische werken.

Dat ze elkaar beïnvloedden, blijkt overduidelijk uit de tentoonstelling –of uit het bijhorende boek, mocht je de tentoonstelling niet kunnen bezoeken. Vergelijk Carte’s “Moeder en Kind” met Van de Woestijne’s ‘Twee jonge meisjes’, of, nog treffender, Strebelle’s ‘Portret van de kinderen’ met Van de Woestijne’s ‘Kindertafel’. Bij de laatste twee werken hetzelfde verwrongen perspectief, hetzelfde gevoel als worden de kinderen in de hoek gedrumd door de allesoverheersende tafel.

Maar wat ons vooral bijblijft: wat een durf hadden beide groepen! In een tijd waar Picasso, Braque, de Dada-beweging, de avant-garde in het algemeen opgang vonden, en de kunstwereld volledig en voorgoed overhoop haalden, beslisten de kunstenaars van Latem en Nervia, blijkbaar vanuit een innerlijke overtuiging -of drang, resoluut om een ‘klassieke’ vorm van kunst nieuw leven in te blazen.

Klik hier voor uitzonderlijke korting!

Klik hier voor uitzonderlijke korting!

Mocht je de tentoonstelling niet kunnen bezoeken, koop dan alleszins het boek (uitzonderlijke korting tot 31 december voor lezers van TheArtCouch, klik hier). Een ideaal geschenk voor Kerst!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op