Nieuw werk van Giovanni Winne en Lode Laperre bij Bogert Gallery

Dit weekend opent Bogert gallery een opmerkelijke dubbeltentoonstelling van twee kunstenaars die we met TheArtCouch van nabij volgen:

Giovanni Winne

Giovanni toont in de Gallery’s Artist Space een vijftiental nieuwe werken. Zijn werk omschreef ik in een vorig artikel reeds als geestelijke action painting. De rustig ogende kunstenaar gaat in zijn nieuwste werk door op zijn élan. Hoewel hij af en toe aan nieuwe thema’s denkt keert hij steeds terug naar de woelige zeezichten, die voor hem reflecties zijn over vergankelijkheid en eindigheid. Het lijkt op het eerste zicht een contradictie: door de woeste bewegingen, het gutsen van de ontembare natuurelementen, de strijd die het lijkt te bevatten, lijkt zijn werk juist vol met leven, hoe kunnen ze dan uitingen zijn van vergankelijkheid?

Het helpt denk ik om zijn werk te zien als een proces. Mij lijkt het alsof Giovanni door het veruitwendigen van zijn strijd een soort rust weet te scheppen, enkel via deze weg lijkt hij vrede te kunnen nemen met de existentiële kwesties die hem bezighouden. In die zin is kan zijn werk alleszins meditatief genoemd worden… Alleszins spannend…

winnex4

winnex3

winnex2

winnex1

(foto’s: GIovanni Winne)

Lode Laperre

Ook het werk van Lode Laperre heeft een hoog meditatief karakter. In een vorig artikel ging ik zelfs op zoek naar essentiële zen-elementen in zijn werk (klik hier mocht je het gemist hebben). Bij Bogert toont Lode een twintigtal overwegend nieuwe werken voor het eerst, hoewel een aantal van hen in zijn recent verschenen boek ‘Pictorion’ te zien waren. De titel van de expo, ‘Petrichor’ onthult al een beetje de evolutie die hij de laatste maanden doormaakte.

“Petrichor staat voor de specifieke geur die ontspringt wanneer regen – vooral na een periode van lange droogte – op droge/dorre grond valt”, aldus de kunstenaar. “‘Petra’ betekent ‘steen’ en ‘ichor’ – uit de Griekse mythologie – is het bloed van de Goden. Beide begrippen werpen zich op als metaforen voor duidelijk aanwezige processen in mijn recente schilderwerk, waarbij de verf(behandeling) in haar fundamentele rol steeds verder en dieper wordt ontleed en bestudeerd, en specifieke kenmerken worden onthuld die ontstaan uit het langgerekte experiment met droogtijden en -wijzen. De tijd ontrolt zich als een belangrijke 4de dimensie in de werken, en uit zich in de eerder toevallige stollingsverschijnselen die gepaard gaan met het proces.”

Toeval en controle, tijdloosheid en vergankelijkheid, Oosterse en Westerse invloeden… Lode omhelst contradicties als essentieel onderdeel van zijn kunst, zo lijkt het wel, al verliest het hiermee nooit haar harmonie…

Zondag 9 april heb je overigens de kans om Lode Laperre zelf te horen spreken over zijn werk, op de artist talk georganiseerd door de galerij.

Lode Laperre, Surroundaboundaries (Colorganogenesis V), 2017, 110x100

Lode Laperre, Surroundaboundaries (Colorganogenesis V), 2017, 110×100

 

Lode Laperre, Scene Shredder Shatter Pattern IV-(A)symmetrophobia III-Colorganogenesis IV)_diptych, 2017, 100x70cm

Lode Laperre, Scene Shredder Shatter Pattern IV-(A)symmetrophobia III-Colorganogenesis IV)_diptych, 2017, 100x70cm

 

Lode Laperre, Scene Shredder Shatter Pattern I, 2017, 30x30

Lode Laperre, Scene Shredder Shatter Pattern I, 2017, 30×30

 

Lode Laperre, Vi(s)talizator VII (Epimedium), 2016, 40x40

Lode Laperre, Vi(s)talizator VII (Epimedium), 2016, 40×40

 

Beide tentoonstellingen lopen tot 17 april bij Bogert gallery, Zeedijk 732 in Knokke-Zoute. Klik hier voor alle info!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op