‘Nude group therapy’, Mark Hagen bij Almine Rech, Brussel

Het is al de vierde keer dat Almine Rech een soloshow exposeert van Mark Hagen en reeds de tweede maal in hun galerij in Brussel. De lichtrijke, grote zalen lenen zich perfect voor het kleurrijke, minimalistische nieuwe werk van deze in Los Angeles gebaseerde artiest.

 

Mark Hagen ’Nude Group Therapy’ at Almine Rech Gallery, Brussels, January 10 — February 17, 2018 © Mark Hagen - Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery - Photo: Joshua White

© Mark Hagen – Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery – Photo: Joshua White

Door hem deze ruimte te geven, worden we meegenomen langsheen de verschillende fases in Hagen’s huidige werk, met als uitgangspunt de ‘Nude group therapy’, zoals beschreven in de  ‘Encyclopedia of World Problems and Human Potential’, een in Brussel gevestigd onderzoeksinstituut dat op kunstzinnige, ambitieuze en systematische wijze menselijke ellende in kaart brengt en zoekt naar middelen om die te verlichten. Sinds 2016 geeft Hagen zijn schilderijen titels naar secties uit het boekdeel  ‘Human Potential, Transformation and Values’ (Menselijk potentieel, transformatie en waarden), bijvoorbeeld ‘Nude Group Therapy’ (Naakte groepstherapie), dat onder andere vermeldt:

‘Naaktheid in groep en de gunstige effecten daarvan maken allang deel uit van tradities zoals de Scandinavische sauna … Dergelijke naaktheid wordt gebruikt om de interpersoonlijke transparantie te verhogen, remmingen op het gebied van lichamelijk contact op te heffen en het gevoel van persoonlijk isolement en vervreemding te verminderen. Ze culmineert in een gevoel van vrijheid en verbondenheid. Door naaktheid wordt het individu ontdaan van zijn egopretentiesen soms zelfs van zijn egobeschermingsmechanisme.’

 

© Mark Hagen - Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery - Photo: Joshua White

© Mark Hagen – Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery – Photo: Joshua White

Beginnen doen we met één van Hagen’s schermsculpturen, een eerbetoon aan de wereldwijd gekende schermen van Eileen Gray. Hiermee brengt hij niet alleen een ode aan Gray’s werk en haar belangrijke politiek-sociale positie als lesbische kunstenares in het interbellum, maar ook aan zijn eigen verleden als activist in de punkrock-scène. Het is een moderne interpretatie, met zoals steeds in zijn werk een belangrijke rol voor het materiaal en de techniek om het materiaal te manipuleren. Hij kiest er hier voor om oude Apple-computers van hun huls te ontdoen en met frisdrank te bewerken voor speciale kleureffecten. 

© Mark Hagen - Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery - Photo: Joshua White

© Mark Hagen – Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery – Photo: Joshua White

 

Verder zien we werken in twee verschillende technieken, die de grens tussen sculpturaal werk en schilderijen opzoeken. Hagen maakt onder andere gebruik van een ‘reverse-painting’ techniek, waarbij hij verf door jute perst, waardoor hij op subtiele wijze repetitieve geometrieën verstoort via cropping en de onvoorspelbare kwaliteit van het omgekeerde afdrukproces. Het resulteert in prachtige werken, met een zeer belangrijke rol voor kleur. Hoe eenvoudig de werken van op afstand ook mogen lijken, grijpen door deze speciale techniek kleine details steeds opnieuw de aandacht. 

Ook bij de tweede reeks die in de laatste zaal getoond wordt, is er een hoofdrol weg gelegd voor deze details. Hagens creatieproces begint met het maken van gevouwen papieren objecten, die hij nauwgezet plooit in driedimensionale patronen, mét opzettelijke onvolkomenheden: die kleine plooien en kreuken dienen om de materiële kwaliteiten van het papier te benadrukken. Dit doet hij in navolging van Josef Albers die dit in Black Mountain College als opdracht aan zijn studenten gaf. Van de papieren sculpturen worden dan siliconevormen gemaakt, waarbij elk miniem detail in de vorm van het papier in de silicone wordt overgenomen.

 

© Mark Hagen - Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery - Photo: Joshua White

© Mark Hagen – Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery – Photo: Joshua White

In deze werken speelt Hagen ook nog meer met het belang van de geometrische vorm en plaatst zich hier mee binnen de traditie van Frank Stella en de monochrome werken van Ellsworth Kelly en John McCracken, al kiest hij er steeds voor om deze te doorbreken en gaat daarmee in feite resoluut in tegen hun esthetiek. 

© Mark Hagen - Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery - Photo: Joshua White

© Mark Hagen – Courtesy of the Artist and Almine Rech Gallery – Photo: Joshua White

 

 

Het is een fascinerende expo in een topgalerij, met visueel erg aantrekkelijk werk dat zeker een grote nieuwgierigheid aanwakkert. Hopelijk op Art Brussels meer van dat! 

Author: Mieke Janssens

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op