Oog in Oog, 14 hedendaagse kunstenaars reflecteren over het werk van Jakob Smits

Noem het gerust een trend: meer en meer musea die zich toeleggen op het werk van oude meesters organiseren tentoonstellingen waarin hun werk wordt samengebracht met dat van hedendaagse kunstenaars. Op zich hoeft het niet te verbazen: hoe gedurfd en innovatief ze ook moge wezen, kunstenaars stoelen steeds in enige mate op de kunst die hen voorafgaat, om er zich door te laten inspireren, of door een radicaal andere weg in te slaan. Oud en nieuw samenbrengen biedt dan ook steeds de mogelijkheid tot een interessant onderzoek. Hoe gaan kunstenaars om met dit verleden, met de ervaring, de kennis en de expertise van oude meesters?

Het Jakob Smitsmuseum in Mol waagt voor het eerst de sprong. In het project ‘Oog in Oog’ nodigden ze 14 hedendaagse kunstenaars met een band met de Kempen uit om zich in het werk van de modernist Smits te verdiepen en er iets mee te doen. “Zowel de thematiek, het materiaalgebruik als de vormgeving van Smits en zijn collega’s vormde een inspiratiebron”, aldus Karen Delfosse, conservator van het museum.

Het levert alleszins een verrassend diverse expo op. “De deelnemende kunstenaars hebben vanuit hun eigen invalshoek en discipline werk ingezonden dat met de thema’s of met specifieke doeken uit de museumcollectie resoneert, of contrasteert”, vertelt Ivo Verheylen, medecurator van de tentoonstelling.

Een kleine, hoogst subjectieve bloemlezing:

Diva Benini

De vraag om zich te laten inspireren door een oude meester is tevens een uitnodig om na te denken over de thema’s in zijn oeuvre, en ze zelfs in vraag te stellen. Het kunstenaarsduo Diva Benini bevragen in hun werk de koe, die vaak in het werk van Jakob Smits voorkomt, als symbool voor het ‘echte karakter’ van de Kempen. In vergelijking met dit idyllisch beeld ogen de runderen van Diva Benini eerder triest en doorleefd. Ze staan dan ook symbool voor de “grootschalige vleesindustrie, met alles wat daar aan onfrisheid bij hoort: hormonen, antibiotica, dubieuze vetmesterij, dierenmishandeling, sulfieten en fosfaten”. Confronterend.

Jef Gysen

In vergelijking ligt het werk dat Jef Gysen inzond dichter bij het werk van Smits die hem tot inspiratie diende (‘interieur met meisje en botervat’), al was het maar om het kleurpalet en de smeuïge, dikke verflagen uit Smits latere werk. “In beide schilderijen is een doorkijk bepalend voor de opbouw. De horizontale en verticale lijnen ‘maken’ in beide gevallen het schilderij.”

Luc Hoekx

Het abstracte werk van Luc Hoekx heeft op het eerste zicht weinig verband met het schilderij van Smits dat hij uitkoos: De soldaten trekken voorbij. Niettemin kan je in de ramen in Smits werk reeds de grondlaag zien van de monochrome vlakken in het werk van Hoekx. De subtiele tinten in zijn werk bekomt hij door zijn techniek: acryl en olieverf op acrylglas, die hij aan beide kanten en op steeds wisselende manieren beschildert. Het resultaat is complexer dan je op het eerste oog zou denken, en is alleszins oogstrelend.

Carolin Böckhoff

Böckhoff nam voor haar inzending het werk Het gehucht als uitgangspunt, gezien het haar terugbracht naar de plek waar ze is opgegroeid, niet ver van het gehucht waar Jakob Smits werkzaam was. “Ze maakte voor deze tentoonstelling een werk waarin tegenstrijdige gevoelens om voorrang vechten: complexloze vreugde om een stuk speelgoed, maar ook kwetsbaarheid en het onverbiddelijke besef van vergankelijkheid.” Haar werk oogt hierdoor broos en hulpeloos, doordrenkt van een diepe zweem van nostalgie.

Katrin Dekoninck

Ook Katrin Dekoninck gaat de melancholische toer op. Haar beeld is geïnspireerd op een portret dat Jakob Smits maakte van zijn vrouw, Malvina. Een ingetogen, sereen portret, die Katrin interpreteert als een moment van bezinning en zelfonderzoek, als stelde ze zich de vraag ‘wie ben ik?’ De diepe twijfels van Malvina over haar persoon vertaalt Katrin in twee werken waarin een vrouw haar gezicht lijkt af te nemen, hiermee een gevoel van ultieme breekbaarheid oproepend.


De tentoonstelling Oog in Oog loopt nog tot 12 januari in het Jakob Smitsmuseum in Mol. Klik hier voor alle info! Deze tentoonstelling is gecureerd door Veerle Stevens en Ivo Verheylen.

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op