Robert Rauschenberg Spreads 1975-1983, een boeiend stukje kunstgeschiedenis in Londen

In de galerij Thaddaeus Ropac in Londen loopt momenteel een tentoonstelling met een ferme brok kunstgeschiedenis. Robert Rauschenberg, Speads 1975-1983. De kunstenaar had duidelijk een contraire mening over kunst. In tijden waar alles minimalistisch moest zijn, kwam hij met zijn drukke, ‘maximalistische’ spreads, waar de mode van het moment naar zuiverheid neigde, legde hij juist meer kleur en vorm in zijn werk. Een manier om jong te blijven, blijkbaar. “I don’t care which direction anyone is looking, as long as they are seeing”. Steeds vernieuwend, en van immense invloed op kunstenaars na hem.

De spreads moeten in deze context ‘gelezen’ worden. Grote werken waar Rauschenberg een mozaïek van verf, plexiglas, knipsels, lichten en allerlei op straat gevonden voorwerpen. De werken hangen ergens tussen abstractie en, door hun autobiografische inhoud, heel menselijk. Ook de kleuren en in esthetisch opzicht rijke en aangename uitstraling valt op in vergelijking met zijn eerdere werk. Ongetwijfeld heeft dit te maken met het feit dat hij de werken in Florida uitvoerde, in plaats van het donkere, benauwende New York. Inhoudelijk blijven ze niettemin een observatie van de Amerikaanse cultuur, de wisselwerking tussen natuur en de menselijke omgeving.

“They are more like ideas than objects―reels of association run through the projector of a mind unusually sensitive to the up-and-down jangles of modern life.” Thomas B. Hess

Mocht je zelf niet kunnen gaan kijken, hierbij alvast een kort en boeiende introductie:

 

De tentoonstelling Spreads 1975-1983 loopt nog tot 26 januari bij Gallery Thaddaeus Ropac, Ely House, Londen. Klik hier voor alle info.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op