Stadstriënnale Genk-Hasselt hekelt onze verslaving aan schermen in confronterende tentoonstelling

Het is een vaststelling: we leven in een cultuur die wordt gedomineerd door schermen. Smartphones, flatscreens, de laptop waar ik nu naar staar. Het scherm lijkt wel ingebed in het dagdagelijkse leven van de moderne mens. Wij staan er meestal niet bij stil, maar dat doet de Stadstriënnale in Genk en Hasselt, waar meer dan 50 internationale kunstenaars een blik werpen op 50 jaar schermcultuur, juist wel.

Sinds de introductie van de televisie tot de opkomst van internet en de rush naar virtual reality, bepaalt de technische evolutie het ritme van ons leven en deze schermen werpen een eigen licht op onze cultuur/beleving. 

SCREEN IT staat stil bij de impact van de schermcultuur op hedendaagse kunst” zegt curator van het festival Pieter Jan Valgaeren. “Hoe heeft technologie zoals TV, video, internet of Virtual Reality kunst beïnvloed? Hoe gaan kunstenaars om met deze technologie? Het resultaat is een zeer toegankelijke en verfrissende dubbeltentoonstelling waarin actuele thema’s als Privacy, fake news, bitcoins en AI aan bod komen.”

 Een mooi voorbeeld van waartoe dit leidt is de installatie Obsolete Presence van de Duitse kunstenaar Aram Bartholl, dat te zien is in de spiegelvijver op Corda Campus. Wat je ziet is een installatie van een drenkeling die nog net een selfie tracht te maken. Dat ene beeld illustreert treffend onze verslaving aan onze schermen, en de uit de hand gelopen selfie-cultuur.

Aram Bartholl, Obsolete Presence

Ook het Zweedse internetfenomeen Arvia Byström tast in haar werk de grenzen van de digitale beeldcultuur af. Zij brengt met humoristische, digitale kunst thema’s als seksualiteit en genderpolitiek ter sprake.  Naast Byström en Bartholl vallen er nog ronkende internationale namen te ontdekken. Zo kan SCREEN IT uitpakken met het werk van de Duitser Wolf Vostell, dé pionier van de Fluxus-beweging en de eerste kunstenaar ooit die een tv-toestel integreerde in zijn werk, of de installatie Netflix&Chill (internetslang voor ‘slapen’) van de in Amerika gebaseerde Belg Tom Galle, een ruimte waarin je kan slapen en die je kan boeken via, hoe kan het anders, Airbnb.

De twee locaties in Hasselt en Genk werden niet toevallig gekozen, ze bezitten een zekere symboolwaarde. Corda Campus in Hasselt is de voormalige Philips-site, bakermat van het elektrische orgel Philicorda, de cassette en -recorder en later ook de compact disk. “Vandaag zijn daar meer dan honderd innovatieve startups en tech-bedrijven gevestigd en daarom brengen we hier met SCREEN IT heel wat referentiewerken samen die inspelen op technologie en de evolutie daarin; van analoge televisie tot het internet”, aldus Pieter Jan Valgaeren.

In de C-mine Genk wordt de Compressorenzaal ingenomen door een zeer scherm-gebonden tentoonstelling met “vooral kunst die sterk beïnvloed is door beeldtaal uit films, commercials maar ook videogames”. Niet toevallig disciplines die ze daar op de C-mine site hoog in het vaandel dragen.

Het is kunst die je niet zo vaak ziet in de ‘klassieke kanalen’, maar dit is, samen met het maatschappelijk relevante centrale thema, juist de hele mérite van deze triënnale.


SCREEN IT, de stadstriënnale in Genk en Hasselt loopt nog tot 5 januari 2020 en gaat gepaard met heel wat neven-initiatieven in beide steden. Klik hier voor het volledige programma en alle info!

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op