The condition of being here, tekeningen van Jasper Johns nog tot eind januari te zien in Houston

Tot 27 januari kan je, mocht je er toevallig passeren, naar de tentoonstelling ‘The condition of being here’ in the Menil Collection in Houston met tekeningen van Jasper Johns gaan kijken. De tentoonstelling is al wat rondgereisd, maar heeft ogenschijnlijk een unieke plek gevonden in deze ruimte, die voor de gelegenheid werd aangepast om de werken nog beter tot hun recht te doen komen. Het is tevens de plek waar de Rothko-kapel staat, waar de Cy Twombly Gallery is gehuisvest en waar onlangs een monumentaal centrum voor de tekenkunst is geopend. Genoeg redenen dus om eens langs te gaan.

The condition of being here toont 40 tekeningen van Johns, waarvan 34 uit de privé-collectie van de verzamelaars Menil en 6 die geleend werden door de kunstenaar zelf. De tekeningen spannen de hele periode waarin de kunstenaar acties was, van 1954 tot 2016, en biedt dus een goed overzicht om de evolutie in het oeuvre van de man nader te onderzoeken – hoewel het hier geen traditionele studies betreft voor zijn meesterwerken, maar werken die niettemin aangeven welke stijlen Johns hanteerde, en welke hem hebben beïnvloed.

Ik ben geen kenner, maar volgens het magazine Artnews had de man alleszins een fijne neus voor tekenen als kunstvorm:

Johns is a sublime mark maker, and his “touch” is uniquely his own. He knows when to press down and when to just dab lightly. Unlike the seductive colors and encaustic brushstrokes of his paintings, not to mention the inks that animate his prints, his drawings work best in black and white. They’re also labor intensive. Johns is a maximalist who thrived in an age defined by minimalist strategies. When you look at his drawings, you don’t see artists who inspired him. Instead, you’re reminded of painters like Brice Marden and Sol LeWitt, whom he influenced.

Te ontdekken dus, mocht je in de buurt zijn. Of je kan alvast genieten van een voorproefje hier:

Jasper Johns, Study for Skin I, 1962, charcoal and oil on drafting paper, 22 x 34 inches. ©2018 JASPER JOHNS

Jasper Johns, Two Flags, 1969, graphite pencil and collage on paper, 22¼ x 30¾ inches. ©2018 JASPER JOHNS

Untitled, Jasper Johns, 1984 Ink on plastic 26 3/8 × 34 1/4 in. (67 × 87 cm)
The Menil Collection, Houston, Promised gift of Janie C. Lee

Jasper Johns, Target with Four Faces, 1958/1967, graphite and gouache on tracing paper mounted on board, 16⅜ x 12½ inches. ©2018 JASPER JOHNS

The condition of being here loopt nog tot 27 januari in het Menil Gallery in Houston. Klik hier voor alle info!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op