Track Tracy, twee Belgische kunstenaars op de Oslo Night in het Haus der Elektronische Kunste, Basel

Kunst en technologie, ze gaan soms naadloos in elkaar over. Als het resultaat daarbovenop de toeschouwer -in dit geval de deelnemer- aanzet tot nadenken over fundamentele kwesties in onze maatschappelijke evolutie, kunnen we dit enkel toejuichen.

Het Belgische kunstenaarsduo Daems van Remoortere mocht op 21 en 22 september hun installatie Track Tracy presenteren in het prestigieuze Haus der Elektronische Kunste in Basel, naar aanleiding van het jaarlijkse evenement Oslo Night. Een hele eer, want het Haus der Elektronisch Kunste is één van de belangrijkste kunstinstellingen voor nieuwe mediakunst ter wereld, samen met ZKM in Karlsruhe en het ICA in Londen. In augustus waren ze ook al te zien op het muziek- en kunstenfestival Into the great wide open in Vlieland, Nederland.

De installatie bestaat uit twee spots die vanuit een Artificial Intelligence (AI) algoritme hun licht op passanten richt en deze een tijdje volgen. De installatie is dus interactief, de persoon die -letterlijk- in de spotlight komt te staan kan het licht afhankelijk van zijn bewegingen manipuleren. Al zijn er evenveel mensen die zich een bult schrikken wanneer het licht vanuit het niets plots op hen komt te schijnen. De computer, die de naam Tracy draagt, beslist volledig autonoom wie zij uitkiest en voor hoe lang.

De installatie nodigt ons uit om na te denken over onze complexe verhouding met nieuwe technologieën als AI. In ruil voor een aangroeiend gevoel van veiligheid geven we meer en meer gegevens over ons eigen leven prijs. Dit komt aan een kost: Big Data kan snel uitgroeien tot Big Brother, zo het dat nog niet is. Hoe lang nog voordat AI en Machine Learning geheel uit de hand lopen en autonoom leven creëren, los van de ontwerpers die hen hebben geprogrammeerd? Hoe zullen deze nieuwe ‘wezens’ zich tot de mens verhouden? Het zijn vragen die we ons, gezien de evolutie van deze technologieën, best zo snel mogelijk gaan stellen. Een vraag die overigens al langer wordt gesteld. Mag het verbazen dat de kunstenaars zich lieten inspireren door de cultfilm Koyaanisqatsi uit 1982, waarin de steeds versnellende technologische evolutie reeds werd vergeleken met de hang naar natuur en authenticiteit.

De installatie Track Tracy biedt weliswaar geen antwoord op deze vraag, maar maakt zeker deel uit van een bewustwordingsproces die in toenemende mate van vitaal belang is.

Benieuwd naar wat dat geeft? Geniet alvast van enkele teasers uit voorgaande locaties waar de installatie werd uitgevoerd, onder meer tijdens de Antwerp Art Weekend:


Ontdek meer projecten van Daems en Van Remoortere op hun website.

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op