Twee boeiende ontdekkingen: Stefan Yordanov en Marcin Owczarek bij Solo Gallery Antwerpen

Het nog relatief nieuwe Solo Gallery bouwt verder aan een heel eigenzinnige, doch uitgekiende selectie aan hedendaagse kunstenaars, zowel lokale als internationale. Het bracht eerder reeds tentoonstellingen van de Spanjaard José Cobo, het Algerijns-Duitse kunstenaarscollectief KRM, en de Leuvense Inne Lammers. Tot 25 maart brengt de galerij ons een niew oogspektakel, met een merkwaardige duo-tentoonstelling van Stefan Yordanov en Marcin Owczarek.

Stefan Yordanov

De Bulgaars-Nederlander Yordanov maakt collages en installaties, maar wat vooral te zien is in de tentoonstelling zijn zijn lichtinstallaties, waarin techniek en kunst elkaar ontmoeten.

Het zeer ‘witte’ licht (4000 Kelvin, voor de kenners) heeft als doel om het skelet van een hond, een paard, een ander dier tot leven te wekken. De geraamtes stralen ‘bundels energie uit die de kijker meenemen op een contemplatieve reis tussen verleden en toekomst, leven en dood…’.  Het vormt een zoektocht naar de onduidelijke grens tussen de fysieke overblijfselen van een levend wezen, en wat ervan blijft voortbestaan, doorheen het licht dat het in het leven op een of andere manier heeft uitgestraald. Mocht dit wat esoterisch klinken: dat hoeft het niet noodzakelijk te zijn. Maar dit zou ons te ver leiden…

Thuis heeft hij een verzameling schedels die hij kreeg en vond uit diverse uithoeken van de wereld. Het inspireert hem duidelijk in zijn kunst, zoals in het gevleugelde paard Pegasus, die hij samen met zijn zus maakte ter gelegenheid van de 80e verjaardag van zijn vader, of in het werk Laika, naar de eerste hond die de ruimte inging, die hier een meer moderne gedaante krijgt.

Een pöetische vraagstelling naar de maakbaarheid van het leven, wat nog natuurlijk is versus wat op onnatuurlijke wijze is ontstaan. Best boeiend…

Stefan Yordanov, COURTESY Solo Gallery, Antwerp

Marcin Owczarek

Marcin is geboren in 1985 in Wroclaw, Polen. Na zijn studies verhuist hij naar Berlijn voor een jaar waar hij artistiek zijn draai niet echt vindt en besluit zich in België te vestigen. Hij neemt op zijn 18 jaar een belangrijke beslissing : het wordt kunst en niets anders. Een ongewone gedrevenheid, die niets aan het toeval overlaat, tekent zijn karakter.

Hij is gefascineerd door de invloed van de technologie op de mens en de weerslag daarvan op de stedelijke ruimte, de moeilijke relatie tussen mens en machine. Daarnaast verdiept hij zich onaflatend in rituelen, sjamanisme, gnosticisme en culturele antropologie. Het verklaart de vaak allegorische eigenschappen van zijn onderwerpen. De olifant als symbool van vrede, sterkte, mededogen en wijsheid, de vogels als symbolen voor de ziel, gevangen in het lichaam. De kangoeroe duikt vaak op , Marcin en zijn vrouw Katarzyna, die meewerkte aan een deel van het werk, vinden in de kangoeroe de meeste gelijkenis met de mens, onder meer omdat het op twee benen loopt (of springt).

De werken zijn geïnspireerd op de reizen die het koppel ondernemen. Het beeldmateriaal dat ze verzamelen wordt gecompileerd via tekeningen en collages, verdiept met schaduwen en betekenis, tot ze een eigen verhaal gaan vertellen. Niettemin straalt uit het werk een bezorgdheid om het milieu en het leven, in de universele betekenis van het woord. ‘Vol’ werk, zowel letterlijk als in betekenis…

Marcin Owczarek, courtesy Solo Gallery, Antwerp

De tentoonstelling van Marcin Owczarek  en Stefan Yordanov loopt nog tot 25 maart bij Solo Gallery, Museumstraat 29, 2000 Antwerpen. Klik hier voor alle info!


Tentoonstellingsfoto’s:


 

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op