Van verbazing naar verbazing in het Dhondt-Dhaenens museum

U weet intussen dat er in 3 musea in de Leiestreek de biënnale van de schilderkunst plaats vindt. Vorige week bezocht ik het Raveelmuseum, voornamelijk om er het werk van Rachel baes te zien. Deze week bezocht ik het Museum Dhondt-Dhaenens, weliswaar zonder specifieke verwachtingen. Dit laatste verklaart misschien waarom ik zo overdonderd werd door de wat er te zien viel!

Het museum koos ervoor om twee kunstenaars uit haar eigen collectie –Ensor en Albijn Van den Abeele– te weerspiegelen aan acht hedendaagse kunstenaars. En wat een verrassende, opwindende keuze heeft het hierbij gemaakt!

Ik begon in de grote zaal rechts van de ingang, waar de diepgelaagde ‘screen paintings’ van Liam Everett en de ‘Artificial realism’ portretten van George Condo me verwelkomden. Er vallen nog meer ontdekkingen te rapen in deze mooie zaal, maar ik bleef wel heel lang staan bij de indringende ‘landschappen’ van Japanse Maki Na Kamura. Neem het woord landschap niet te letterlijk, Kamura vormt het landschap op subtiele wijze om tot een bijna abstracte compositie. In Oosterse tinten gehulde landschappen in meerdere dimensies die elkaar overlappen. Je wordt er letterlijk in gezogen!

museum DD1

Maki Na Kamura in Museum Dhondt-Dhaenens, foto: TheArtCouch

 

In de middenzaal ontstaat er een soort dialoog tussen twee grootse werken van Condo en de meer geraffineerde, complexe wereld van de Zweed Johan Nobell. Ik dacht al voldoende gezien te hebben, maar de derde zaal moest nog komen. De twee langste muren worden er elk ingepalmd door Ellen Altfest en Tatjana Gerhard. Altfest kende ik nog niet, maar de boeiende manier waarop ze details van de realiteit minutieus weergeeft boezemde mij alvast ontzag in. Vaak zijn het details van mannen die soms wekenlang voor haar poseren, maar waaruit ze dan een luttel ogend detail uitpikt voor het werk. Intrigerend werk.

En dan is er de muur waar Tatjana Gerhard drie monumentale en een kleiner werk toont. Ze was mij al opgevallen met een kleiner werk in het Roger Raveelmuseum, maar in de doeken met tienvoudige omvang vertienvoudigd ook de impact van haar werk op de toeschouwer. Ik raakte in de grote werken verdwaald als in een werk van Pollock of de Kooning. Niet dat Gerhard abstract te noemen is, noch laat ze zo enorm veel aan het toeval over had ik de indruk. Maar er gebeurt zoveel in dat werk, het krioelt er van vormen en kleuren, om toch een harmonieuze compositie te bereiken. Ik bleef er maar naar staren… Achteraf lees ik in de begeleidende tekst dat Gerhard niet met een vooropgesteld plan een werk aanvangt. Haar werken beleefd ze zelf ‘als een plastisch avontuur, als de ontdekking van een fascinerende wereld die niet alleen voor de toeschouwer maar ook voor haarzelf vreemd en exotisch blijft’.

museumDD4

Tatjana Gerhard in het Museum Dhondt-Dhaenens, foto: TheArtCouch

 

Zoals steeds in het Museum Dhondt-Dhaenens is zorgvuldig en slim omgegaan met de plaats die de werken krijgen. De werken van Everett hangen verspreid over drie hoeken van de grote zaal, alsof ze elkaar in het oog willen houden. De rustige werken van Kamura kregen een eigen, intiem hoekje toegewezen. De werken van Van den Abeele, veelal bossen, vormen een knappe weerspiegeling van het werk van Denise Green. En zelfs de muur met schilderwerk van Ensor, tussen de muren van Altfest en Gerhard, vormen in zekere zin een brug tussen die twee nochtans volledig verschillende hedendaagse kunstenaars.

Een tentoonstelling waar ik alleszins enthousiast van werd.

 

Tot 25 september te zien in het Museum Dhondt-Dhaenens, Museumlaan 14, 9831 Deurle. Klik hier voor alle praktische info!

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Kasteel Wijlre en Hedge House ( o.l.v.Bonnefanten Maastricht ) : Family Tree

    uit de verzameling Sigg : chinese kunstenaars .

    Een weetje en wellicht jouw bezoek aldaar met recensie ….

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op