Vrouwelijke kunstenaars in de kijker bij Belfius Art Gallery

Krijgen vrouwelijke kunstenaars te weinig aandacht? In Londen steelt Cindy Sherman nog enkele weken de show, in Parijs wijdt het Musée d’Orsay een tentoonstelling aan het werk van Berthe Morisot en dichter bij huis bracht Gwendolina Willems verslag uit van haar bezoek aan De Koolputten waar vijf vrouwen hun artistieke visie op het landschap geven. Women . Underexposed, de titel van de tentoonstelling die nog tot 1 februari in de Brusselse Belfius Art Gallery loopt, levert ook een substantiële bijdrage om vrouwelijke kunstenaars extra aandacht te geven. Het adembenemende zicht over Brussel krijgt u er gratis bij.

Banken en kunst. Doorheen de tijd hebben ze een onlosmakelijke band met elkaar gesmeed. In het Antwerpse Rockoxhuis, eigendom van KBC Bank stapt u terug in de tijd van Rubens, Van Dyck en Jordaens.  In hartje Brussel aan het paleizenplein pronkt ING op zijn beurt met o.a. Warhol, Rosenquist, Wesselman en Panamarenko. Maar we moeten eerlijk zijn: het adembenemend zicht over Brussel vanop de 32ste verdieping van de hoofdzetel van Belfius bank is even indrukwekkend als de collectie.

V. Eeman van Berlinde De Bruyckere

Met de nieuwe tentoonstelling Women . Underexposed wil curator Anouk Clissen een ode brengen aan de kracht van de vrouw en het doorzettingsvermogen van vrouwelijke kunstenaars. Het is dan ook een krachtige statement om de tentoonstelling te openen met het werk V. Eeman (1994) van Berlinde De Bruyckere. Niet het beeld dat je voor ogen hebt wanneer je denkt aan kracht en doorzettingsvermogen. De vrouw gaat gebukt onder de anonieme juk van een deken, maar tegelijkertijd wordt ze op een voetstuk geplaatst, een omgekeerde wasteil.

Uit onderzoek blijkt dat werk van vrouwelijke kunstenaars nauwelijks 10% uitmaakt van collecties. Het duurde immers ook tot 1889 alvorens academies werden opengesteld voor vrouwen en dan nog werden ze niet toegelaten tot alle cursussen. Zelfs in de jaren 50 van de vorige eeuw was er nog een grote genderongelijkheid in de kunst.  Toen de Belgische surrealiste Jane Graverol het bezoek kreeg van een verzamelaar was die onder de indruk van haar werk, maar hij vond het spijtig dat de kunstenaar geen man was. Jane signeerde haar werken uit protest met Jean.

Ondanks de titel van de tentoonstelling zijn er ook veel mannelijke kunstenaars aanwezig. Centraal gaat Jan Fabre in dialoog met Rik Wouters. Het discrete smaragdgroene keverkleed verheft zich zwevend in gewijde stilte terwijl aan de andere kant Wouters’ muze en echtgenote Nel zich uitleeft in het zotte geweld van de Amerikaanse danseres Isadora Duncan. Vrouwen gezien door mannelijke kunstogen.

Peshawar, Pakistan, 22 septembre 2013 van Léa Belooussovitch

Belfius blijft zijn kunstpatrimonium verder uitbreiden. Een van de meest recente aankopen is het werk Peshawar, Pakistan, 22 septembre 2013 van Léa Belooussovitch (1989) die Parijs verruilt heeft voor Brussel en er momenteel woont en werkt. Het werk dat in 2017 tot stand kwam is gebaseerd op beelden van een bloedige aanslag die op de eerdere vermelde datum plaats vond op een katholieke kerk in Peshawar. Met potlood op vilten doek brengt de kunstenares de vage contouren van de waanzin opnieuw tot leven. De zachtheid van het materiaal en de kleuren ontnemen in het werk de gruwel van de realiteit. “Het vilt beschermt tegen koude, geluid, warmt en isoleert”, omschrijft Léa dit werk. Haar werk treedt in dialoog met Tuymans en Borremans.

Met het werk Miranda vormt Michael Borremans een perfecte aanvulling bij het werk van Belooussovitch. Ook zijn personage gaat schuil onder een morphsuit, zoals de kunstenaar het zelf omschrijft.  Je ziet niets van de karakteristieken of psychologie van de geportretteerde, waardoor het niet langer een portret is, maar vervalt tot een concept.

Verderop in de tentoonstelling wordt De stad bij dageraad van Paul Delvaux de 21ste eeuw binnengehaald via een exclusieve virtuele ervaring. Uitgerust met een VR-bril gaat de bezoeker op ontdekking naar de talrijke enigmatische personages in het universum van de grote Belgische schilderkunst: kunst 2.0.

De stad bij dageraad van Paul Delvaux

Women . Underexposed laat de bezoekers doorheen kunstperiodes en -stromingen kennis maken met de werken van grote kunstenaressen zoals Marthe Donas, Jane Graverol, Rachel Baes, Mig Quinet, Evelyn Axell, Marthe Wéry, Liliane Vertessen, Joëlle Tuerlinckx, Lili Dujourie, Hilde Van Sumere, Malou Swinnen, Marie-Jo Lafontaine, Valérie Mannaerts, Ann Veronica Janssens, Anne-Mie Van Kerkhoven en de recente aankopen van Edith Dekyndt en Léa Belooussovitch. Zij aan zij treden ze in dialoog of gaan ze de confrontatie aan met mannelijke tijdgenoten als Emile Claus, Louis Van Lint, René Magritte, Paul Delvaux, Luc Tuymans, Michael Borremans, Pieter Jennes, Philip Huyghe Philippe Van Snick, Jan Vercruysse of werken van Pieter Pourbus, Jacob Jordaens en Pieter Paul Rubens.

Het geheel is een geslaagde dialoog/confrontatie geworden met gewaagde en originele kunstsynergieën die een brede kijk bieden op vrouwelijke kunstenaars die hun mannetje gestaan hebben doorheen de geschiedenis. De schitterende locatie is alleen maar een extra pluspunt om af te zakken naar Brussel en op te stijgen naar de 32ste verdieping van het Belfius hoofdkantoor waar de kunstcollectie zich bevindt.

De tentoonstelling Women . Underexposed loopt van 29 juni 2019 tot 1 februari 2020, twee zaterdagen per maand. Inschrijven kan via deze link.

Interessante links:
Belfius Art Collection: https://www.belfius-art-collection.be/be-nl
The Art Couch – de koolputten: https://www.theartcouch.be/events/vijf-vrouwelijke-kunstenaars-vijf-visies-op-het-landschap/

Author: Yves Joris

Share This Post On

2 Comments

  1. Schitterend om de zondagavond mee door te komen , doe zo verder !

    Post a Reply
    • we doen ons best, beste Luc!

      Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op