“Will it bloom?” Cindy Wright bij (re)D. Gallery Antwerpen

Vanitas vanitatum. Vergankelijkheid is al honderden jaren lang een geliefd thema bij schilders en meer dan ooit aanwezig in de hedendaagse kunst. Kunstenaars van vandaag lijken er steeds opnieuw naar terug te grijpen. Niet verwonderlijk gezien de heersende tijdsgeest. Een expositie bezoeken zonder een schedel of een dode vogel tegen te komen, is haast onmogelijk geworden. Ook in het werk van Cindy Wright staat het vanitasmotief centraal. De kunstenares liet zich inspireren door de stillevens uit de Vlaamse barok vol memento mori. Galerie Red presenteert ons een greep uit haar nieuwe werken.

dsc_0577

 Cindy Wright @ (re)D Gallery, foto: Wouter Verbeke

Daar waar haar vroegere werken eerder donker en beladen waren, soms zelfs macaber, sluipen er in haar nieuwe werken steeds meer vibrante kleuren. Meer dan in haar vroegere werken komen de vanitassymbolen duidelijker en zonder omwegen naar voor: doodshoofden omringd door een jungle van bloemen en fruit, een dood vogeltje. Op die manier verwijst ze directer naar de vanitas stillevens van de 16e en 17e eeuw. Ondanks het klassieke van dit thema weet Wright zeer overtuigend en op eigenzinnige wijze de actuele tijdsgeest te capteren.

dsc_0583

 Cindy Wright @ (re)D Gallery, foto: Wouter Verbeke

Dat is overduidelijk in het appelportret. Een rottende appel met merksticker. Dit is geen universele appel. Het is een bedorven appel uit een consumptiemaatschappij als de onze, waarin labels en stickers een langer leven beschoren zijn dan wat ons in leven houdt.

dsc_0570

 Cindy Wright @ (re)D Gallery, foto: Wouter Verbeke

Daar waar ze vroeger werkte naar levend model, gebruikt ze nu foto’s. Op die manier kan ze processen van vergankelijkheid vastleggen op een specifiek moment. Dat moet wel als je weet dat er weken gaan over het maken van haar schilderijen. Daarenboven is het niet de bedoeling een perfecte afspiegeling van de werkelijkheid te brengen, maar een interpretatie ervan op een schilderkunstige manier. Je kan wel stellen dat Cindy Wright een kunstenares is met een programma. In haar hyperrealistische schilderijen isoleert en esthetiseert ze objecten of onderwerpen die we in het dagelijkse leven als afstotelijk en walgelijk zouden beschouwen om ons de schoonheid ervan te laten inzien. En zo stelt ze tegelijkertijd de schoonheid weer in vraag.

dsc_0565

 Cindy Wright @ (re)D Gallery, foto: Wouter Verbeke

Naast schilderijen zijn er ook enkele tekeningen te zien in houtskool en pastel. Stuk voor stuk variaties van hetzelfde beeld: een schedel omringd door vlinders. Het ruwe van de gebruikte materialen neemt wat weg van het hyperrealisme, van het scherpe, maar leent zich uitstekend om de tactiliteit weer te geven waar Wright in haar werken naar op zoek is. De houtskool en pastel zetten het broze en het kalkachtige van de poreuze schedels extra in de verf.

dsc_0551

  Cindy Wright @ (re)D Gallery, foto: Wouter Verbeke

Wright speelt in velerlei opzichten met grenzen, ook op vaktechnisch gebied. Haar hyperrealisme mag niet over dezelfde kam geschoren worden als het hyperrealisme van de Amerikanen uit de jaren ’70 waarbij dikwijls elke vierkante millimeter afzonderlijk geschilderd wordt. Wright begeeft zich op de grens van een schilderij. Van iets verderaf lijken haar werken inderdaad op afbeeldingen in hoge resolutie, maar wanneer je dichterbij komt merk je duidelijk de penseelstreken op. Dat maakt deze werken net spannend. Want waarom verf gebruiken als je niet kan zien dat het om een schilderij gaat? Ze weet een extra illusie te creëren en dat, in combinatie met haar absurde narratief, maakt haar werken net dat tikkeltje boeiender.

 

De tentoonstelling “Will it bloom” is te bezichtigen in Galerie (Re)D., Antwerpen tot 14 januari 2017. Meer info vind je hier.

Author: Wouter Verbeke

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op