Drie zelfportretten die werden beïnvloed door gebeurtenissen in het privé-leven. Bacon, Saville en Oehlen

Hoe sterk beïnvloeden impactvolle gebeurtenissen in hun leven het werk van kunstenaars? Heel sterk, zo blijkt toch uit deze portretten van Francis Bacon, Jenny Saville en Albert Oehlen. Dat ze einde deze maand bij Sotheby’s worden geveild vormt voor het veilinghuis een gelegenheid om dieper in te gaan op de relatie tussen de gebeurtenissen en de werken. Voor de kunstliefhebbers is dit alleszins een mooie gelegenheid om een stukje kunstgeschiedenis mee te pikken.

Het zelfportret van Francis Bacon uit 1975 werd danig beheerst door de overlijden van zijn geliefde George Dyer. Hij voelde zich schuldig om diens dood, wat sterk voelbaar is in de zelfs voor zijn doen bovenmatig getormenteerde inkijk in zijn ziel. Het feit dat hij op het moment van het overlijden in Parijs vertoefde, verklaart misschien zelfs het ongebruikelijke kleurpalet en de licht impressionistische verfstreken.

Het zelfportret van Jenny Saville lijkt op het eerste zicht wat schrikwekkend, al zeker wanneer je weet dat het werd gemaakt naar aanleiding van de geboorte van haar eerste kind in 2007. Het idee van een aanzwellende massa vlees in haar eigen vlees was overigens van fundamenteel belang in de ontwikkeling van haar artistieke praktijk.

Het zelfportret van Oehlen werd ingeluid door de dood van zijn vriend en partner in crime, Martin Kippenberger. Hij portretteert zichzelf de handen leeg en radeloos, de blik ontredderd.

Maar naast deze persoonlijke gebeurtenissen zijn het ook de grote voorbeelden uit de kunstgeschiedenis die deze zelfportretten hebben beïnvloedt. Ontdek het even mee:

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op