De heropstanding van de vrouwelijke surrealisten: Dorothea Tanning @ Tate Modern

Het is opvallend hoeveel kunstenaars hun praktijk beoefenen vanuit een poging, of een noodzaak, om de wereld rond hen te verstaan, er grip op proberen te hebben. Van alle kunstvormen die hieruit kunnen ontstaan, lijkt het surrealisme me misschien wel de de vreemdste poging om dit te doen: in plaats van het mysterie achter het menselijke leven in vaststaande structuren te ordenen, het in vatbare symbolen uit te drukken, gaan ze dat mysterie juist uitvergroten, het met nog meer onmogelijke interpretaties vullen.

Please don’t ask me to explain them“, zei Dorothea Tanning dan ook over haar werk. Het mysterie vorm geven is mogelijks voldoende om er een uitleg voor te bieden. Een zuivere weergave van de droom, het is niet verbazend dat voor de surrealistische kunstenaars de nacht het moment was waar ‘revoluties plaatsvonden’. Wanneer het bewustzijn wordt uitgeschakeld opent zich een andere wereld, misschien juist wel reëler.

Het is dan ook niet verbazend dat de kunstwereld een hernieuwde belangstelling toont voor surrealistische kunstenaars uit het midden van de vorige eeuw, en meer specifiek voor de vrouwelijke kunstenaars onder hen, die in de overwegend mannelijke kunstmarkt uit die tijd noodgedwongen in de luwte ervan hun kunst beoefende, maar daardoor juist zuiverder, ongeremder en echter overkomen dan een, pakweg, Dali of een Delvaux.

Met meer dan 100 werken uit 70 jaar kunstpraktijk bood de expo over het werk van Dorothea Tanning bij Tate in 2019 alvast een mooie manier om je hiervan te overtuigen.

Het is wachten tot wanneer andere minder bekende surrealistische kunstenaressen uit die periode eindelijk een verdiende plaats krijgen in het aandachtsveld van de kunstliefhebbers. Ken je er nog? Laat het ons weten, we brengen ze graag onder de aandacht!


Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X