De intimistische etsen van Lucian Freud, een weinig bekend maar belangrijk deel van zijn oeuvre

Lucian Freud staat algemeen bekend om zijn geschilderde portretten. Minder bekend zijn zijn etsen, een praktijk waar hij zich tegen het einde van zijn leven in toenemende mate op toelegde. Het proces is helemaal anders, en het kan vreemd overkomen dat hij zich op deze etsen stortte nadat hij reeds een geschilderd portret maakte van zijn model. Volgens zijn voormalige assistent David Dawson zag hij het als een manier om zijn model op een andere manier te belichten. Etsen gaf hem een mogelijkheid om andere, fijnere toetsen toe te voegen aan zijn portretten, deze te vervolledigen met enkele details.

Daarvoor moest hij nog dieper in het karakter van zijn model kruipen. Het valt dan ook niet te verbazen dat hij voor zijn etsen enkel modellen gebruikte die dicht bij hem stonden, wiens karakter hij reeds diepgaand had kunnen doorgronden, zoals zijn moeder, zijn dochter Bella, zijn stiefzoon Kai, zijn galerist William Acquavella en zijn muse ‘Big Sue’ Tilley.

Naar aanleiding van de veiling van 10 etsen van Freud in 2019 nam Sotheby’s een interview op met zijn assistent David Dawson, in de voormalige studio van Freud. Een belangrijk document. Geniet even mee:

Author: The ArtCouch

Share This Post On

3 Comments

  1. Zeer Interesante video.
    Leuk op zondag.

    Post a Reply
    • bedankt voor uw reactie, Dennis

      Post a Reply
  2. Boeiend film(pje)… Het mocht wat langer zijn, maar zo gaat dat met reportages, vandaag de dag; Ook wel een belangrijke verwijzing naar het belang van de samenwerking tussen de kunstenaar (hier een schilder) en de “master printer”. Zelf heb ik na mijn afstuderen hier, tijdens mijn verblijf in het buitenland een tijdje “stage” gedaan bij een meesterdrukker. Later ben ik nog even zijn assistent geweest. Soms ben ik wel een beetje jaloers op die grote namen, die, wanneer ze een prent willen realiseren, eigenlijk alles “aangeleverd” krijgen : de plaat is reeds geschuurd en voorzien van etsgrond, nadien doet de drukker het inbijten, drukt ook de oplage, etc… en de meester signeert.
    Als grafisch kunstenaar doe je dat allemaal zelf, het hoort erbij! En niet vergeten : de manier waarop men een plaat afslaat/afdrukt, kan nog héél belangrijk zijn voor het eindresultaat. (maakt eigenlijk deel uit van het creatieve proces.)

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X