“Drawing trains the eye in how to see.” De magie, en het belang van tekenen volgens vier kunstenaars

De kans is gering dat je ooit van de kunstenaar Clifford Still hebt gehoord. Hij was nochtans een voorloper van de abstract expressionisten, en heeft een museum dat volledig aan zijn oeuvre is gewijd, weliswaar in Denver, VS. Niet dat hij bij leven om aandacht en erkenning zocht, daarvoor was zijn kunst te compromisloos.

Een belangrijk deel van zijn oeuvre bestond uit werk op papier, die een speciale betekenis hadden voor hem, en die hij zowel als werk op zich aanzag en als voorbeschouwing op zijn schilderwerk, maar even goed als nabeschouwing, waarbij hij op papier zijn schilderwerk herdeed. Veel van deze tekeningen hebben nooit zijn atelier verlaten, tot ze aan het museum werden geschonken na zijn overlijden.

Een aantal jaar geleden organiseerde het Clifford Still Museum een tentoonstelling met andere kunstenaars die deze kunstvorm genegen zijn, Homare Ikeda, Tom Mazzullo, Dmitri Obergfell, en Sarah Scott. Het bleek voor het museum een mooie gelegenheid om hen te bevragen naar wat deze kunstvorm zo bijzonder maakt, wat een aantal mooie inzichten opbracht, ook over het werk van Clifford Still.

Drawing trains your eyes in how to see” (Homare Ikeda)

Of nog een mooie: “Drawing is the closest you get to an artist’s thoughts. It’s like reading a book and seeing the author type it.” (Tom Mazzullo)

Een mooi document:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op