De merkwaardige internationale opgang van de Ivoriaanse kunstenaar Aboudia

Een merkwaardige openbare veiling in mei, waar het werk Untitled van de Ivoriaanse kunstenaar Aboudia voor een slordige 231,355€ van eigenaar veranderde, zo’n acht maal de geschatte waarde (die, naar verluid, moedwillig laag werd gehouden door het veilinghuis). Maar ook op de andere werken van de kunstenaar bleven potentiële kopers hardnekkig bieden. Toch niet slecht voor een kunstenaar die in 2005 nog geen enkele galerij vond die zijn werk wou tentoonstellen.

Wat maakt hem dan ‘plots’ zo bijzonder? Er is uiteraard het feit dat hij zijn inspiratie haalt uit de street art van zijn thuisstad Abidjian, waarmee hij wat meesurft op de belangstelling die deze kunstvorm sowieso geniet bij internationale kunstliefhebbers. Er is ook een steeds groeiende belangstelling voor kunst met Afrikaanse roots, dus helpt het zeker dat Aboudia de specifieke taal van zijn land, het Nouchi, in zijn kunst verwerkt. Mix deze gegevens met een rijk kleurpalet en het verwerken van voodoo-symboliek, en je verkrijgt een explosieve cocktail.

Maar er is ook zijn onderliggende positieve boodschap. Hij brengt voornamelijk kinderen in beeld, omdat, zo zegt hij in een interview met Sotheby’s: “we have to speak about these children that are the pillars of an entire country, an entire nation, and the entire world.” Deze gevoeligheid bracht hem enigszins in de belangstelling, omdat zijn werken vanaf 2010 door de internationale pers vaak gebruikt werden om de interne conflicten in de Ivoorkust te illustreren. Daarin liet hij vooral de kinderen zien als slachtoffers van dit conflict.

Onvermijdelijk zullen mensen hem ook associëren met het werk van Jean-Michel Basquiat, met wie hij zeker de wat chaotische beeldspraak en de ontwapenende spontaneïteit gemeen heeft. Maar volgens Hannah O’Leary, directeur van de modern and contemporary African art bij Sotheby’s, is er een wezenlijk verschil: “It is less of copycat work and more of a similar root to both of their works. Aboudia’s genesis as an artist has come out of the civil war and depicting life in the street kids; there is something far more socially and politically motivated.”

Een ideale mix dus. Ikzelf ben alleszins gewonnen, maar oordeel vooral zelf:

Aboudia Les Yeux “Pop”, 2017, Ethan Cohen Gallery

Aboudia Everbady smook weed, 2021, Jack Bell Gallery

Aboudia Cousteau Nudes, 2016, Ethan Cohen Gallery

Aboudia Sacrifice Pour les Departs, 2019, Jack Bell Gallery

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X