Een flinke brok cultuur: empathie doorheen de kunstgeschiedenis

Is het niet heerlijk om door de kunstgeschiedenis te gaan doorheen de lens van een specifiek thema? Het is een retorische vraag. In deze video wordt het belang uitgelegd van het weliswaar moeilijke en niet eenduidig begrepen begrip empathie.

Het mag misschien verbazen, maar de wil om via kunst empathie op te wekken bij de toeschouwer kwam pas laat in de kunstgeschiedenis. De piëta’s uit de vroege middeleeuwen waren er misschien een eerste uiting van. Door te focussen op het lijden van Jezus en Maria, en deze expressief vorm te geven, hadden ze tot doel niet enkel empathie op te wekken bij de kijker, maar daardoor juist diens geloof te versterken.

Het concept empathie evolueert ook doorheen de geschiedenis, net als de manier waarop het vorm krijgt. Neem fotograaf Alfredo Jaar’s New Pictures, een aanklacht tegen de burgeroorlog in Rwanda waarbij een miljoen mensen omkwamen. Hij had makkelijk de gruwel met zijn foto’s kunnen tonen, het zou zeker empathie hebben opgewekt, maar zijn we niet reeds murw geslaan met foto’s van deze gruwel? In de plaats daarvan legt Alfredo de foto’s in zwarte dozen met daarop de uitleg van wat er op de foto te zien is. Bijzonder.

Er zijn wel meer voorbeelden in deze fascinerende zoektocht. Maar mooier nog is misschien de conclusie: is niet elke kunst wezenlijk empathisch, en is naar kunst kijken niet steeds een uitnodiging tot empathie? Het is een reflectie waard. Geniet intussen even mee:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

1 Comment

  1. Een ontdekking en een blikvanger. Nog meer van dit.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op