Een mix tussen Oost en West, ontdek de Iraanse kunstenaar Mobina Nouri

“The journey of the mind cannot be limited. Forbidden poems, forbidden words, forbidden lines, forbidden art, forbidden artists! what is the boundary between forbidden and permitted, what is the boundary between seen and unseen? Things that we can not see might hold the answers to our questions.”

… of hoe spanningen die buiten je invloedssfeer liggen jouw artistieke praktijk voorgoed kunnen bepalen. Al zeker wanneer je als kind in oorlogsgebied opgroeit. De Iraanse kunstenares Mobina Nouri begon op zesjarige leeftijd gedichten te schrijven met een bamboe-pen, temidden van de Iraans-Iraakse oorlog. Het hielp haar te ontsnappen aan de ruwe, harde realiteit. Als jonge vrouw vertrok ze naar Londen, waar andere spanningen haar werden opgelegd, waar ze zich moest plooien aan nieuwe verwachtingspatronen, die van een Westerse vrouw.

Dergelijke spanningen, hoe contradictorisch dan ook, of misschien juist daarom, kunnen inspirerend werken. Al zeker voor een creatieve geest. Kunst kent geen limieten. Geen verbod of dogma zullen het ooit bedwingen. Mobina uit deze gedachte in een een geniale mix van haar eigen roots en de omgeving waarin ze is terecht gekomen. Haar werk bestaat grotendeels uit zelfportretten, waarin ze de poëzie uit haar jeugd verwerkt, in kalligrafie.

Een nieuwe manier om de teksten van (onder meer) Rumi te lezen… Ontdek even mee:

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X