Evol en Jurriaan Molenaar op Art Rotterdam

Art Rotterdam, dat is de jaarlijkse hoogmis voor beeldende kunst op een (flinke) steenworp van de Belgische grens. Exact 100 galerijen toonden er van 5 tot 9 februari het werk van hun kunstenaars, met extra aandacht voor opkomend talent in de New Art Section en de Prospects & Concepts Hall. Niet minder dan 27.500 maakten gebruik van dit unieke aanbod, waaronder ondergetekende. Onbegonnen werk om alle hoogtepunten te beschrijven, dus focussen we hier op twee kunstenaars die eruit sprongen. En die verrassend veel gemeen blijken te hebben.

Evol

Het Franse online kunstplatform Un-Spaced – met showroom in Parijs – pakte in Rotterdam uit met het werk van de Berlijnse straatkunstenaar Tore Rinkveld, alias Evol. Als hij niet in zijn studio vertoeft, zwerft Evol door de straten van de Duitse hoofdstad en neemt hij elektriciteitskasten, plantenbakken en ander straatmeubilair onder handen. De kunstenaar is gefascineerd door de socialistische architectuur van de voormalige DDR, met name door de grauwe, uniforme betonnen appartementsgebouwen. Waar u en ik troosteloze monolieten zien, ervaart Evol hun brutale, monumentale aantrekkingskracht. En zo kan het gebeuren dat doordeweekse elektriciteitskasten in Oost-Duitse woonblokken veranderen, inclusief satellietschotels, gesloten gordijnen, balkons en vensterbanken. Zo realistisch geschilderd dat ze echt bewoond lijken.

Evol - street art
Evol – street art

Ook in zijn studiowerk eert Rinkveld de architectuur, maar in plaats van complete flatgebouwen krijgen we hier details van Berlijnse woningen te zien. En de dragers zijn afgedankte kartonnen dozen in plaats van straatmeubilair. Op dat afgedankte karton zien we nog de sporen van een vorig leven (restanten van adresstickers, tape en andere kleine details), en dat patina integreert Evol in zijn werk als symbool voor het vuile, het rafelige van de stad. Maar ook al haalt Evol zijn inspiratie uit een grimmige stedelijke omgeving, zijn artistieke versie van de stad is altijd charmant en benaderbaar.

Evol - Alte Schule, 3. Klasse (2020)
Evol – Alte Schule, 3. Klasse (2020)

Meer informatie over Evol en kunstplatform Un-Spaced vind je via deze link.

Evol - Kurze Werbepause (2020)
Evol – Kurze Werbepause (2020)

Jurriaan Molenaar

De stand van Borzo Gallery uit Amsterdam stond helemaal in het teken van het werk van Jurriaan Molenaar. Anders dan Evol kiest Molenaar voor het klassieke schildersdoek als drager voor zijn werk, maar ook hij vindt inspiratie in de architectuur. Lijn, licht en (lege) ruimtes bepalen het beeld in zijn schilderijen. Hij speelt met het perspectief en de wetten van de meetkunde om architecturale figuren weer te geven: vensters in een muur, een zwembad, een open deur…

Jurriaan Molenaar - Pool II (2012)
Jurriaan Molenaar – Pool II (2012)

Op het eerste gezicht ziet het er allemaal erg realistisch uit, maar bij nader inzien blijkt er toch een kleine torsie in de vorm van het zwembad te zitten en is de gezichtshoek van het venster in de muur nogal onwaarschijnlijk. Jurriaan Molenaar speelt met wat echt lijkt.  

Iets te afgemeten en berekend naar uw smaak? De werken die Borzo Gallery tijdens Art Rotterdam toonde, hadden gelukkig iets extra’s, iets rafeligs. We zien nog altijd de strakke geometrische figuren, maar nu worden ze ontsierd door een graffiti-tag. Graffiti mag dan al lang zijn undergroundkarakter kwijt zijn, in het werk van Jurriaan Molenaar heeft het wel degelijk nog een verstorend effect. Al was het maar omdat het geen zuivere meetkundige vormen zijn.

Jurriaan Molenaar - Sigean (2019)
Jurriaan Molenaar – Sigean (2019)

Helemaal bijzonder is het werk ‘Lorenzetti’. Dat is gebaseerd op het fresco ‘De gevolgen van goed bestuur in de stad’, in 1338 door Ambrogio Lorenzetti geschilderd in het Palazzo Pubblico van Siena. Molenaar heeft alle mensen uit de stad verwijderd. In de lege, architectonische wereld die overblijft, sluipt het protest van de onzichtbare burgers in de vorm van graffiti binnen. En zo leggen we weer de link met de grimmige stad van Evol. Hier is dringend goed bestuur nodig.

Meer informatie over Jurriaan Molenaar en Borzo Gallery vind je via deze link.

Author: David De Pooter

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op