Focus op een meesterwerk: Alexander Calders “Mariposa” (1951)

Er zijn zo’n kunstenaars die onmogelijk onder een bepaalde noemer kunnen worden geplaatst, wiens werk onmogelijk tot een bepaalde categorie kan worden gereduceerd. Het is misschien een groeiend fenomeen, met alle mogelijkheden die de huidige technologieën als Artificial Intelligence en Augmented Reality bieden lijkt de grens tussen kunst en alle mogelijke andere disciplines langzaam maar zeker te vervagen.

Midden vorige eeuw was het alleszins nog een fenomeen, en Alexander Calder kan in deze zeker als een pionier worden aanzien. Beeldhouwer, uitvinder, zowel fantast als nauwkeurige observator van natuurlijke fenomenen. Zijn werk balanceert (excusez le mot) dan ook constant tussen het abstracte en het organische, tussen het levenloze en het energetische.

Het werk Mariposa (vlinder in het Spaans) vormt daar misschien het meest sprekende voorbeeld van, niet enkel om het vernuft met dewelke het is samengesteld, maar ook omwille van de breuk dat het vertegenwoordigt in het oeuvre van Calder. De start van een nieuwe wending erin, die eigenlijk werd ingeluid na zijn bezoek aan Piet Mondriaan.

Het werk zelf heeft ook een behoorlijk aparte pédigré. Het werd door de ondernemer Stanley Marcus aangekocht in het jaar waarop het werd gemaakt, en vormde een beginstuk voor de in latere jaren steeds uitbreidende Neiman Marcus Collection.

“Just as one can compose colors, or forms, so one can compose motions.”

ALEXANDER CALDER

Een ferme brok kunstgeschiedenis alleszins, geniet even mee van de analyse van David Galperin van Sotheby’s.

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op

X