Het belang van de studio voor een kunstenaar, een leerrijke reportage over Wangechi Mutu

Trouwe lezers weten het al langer: Afrikaanse hedendaagse kunst is volop in opmars. Een van haar boegbeelden, in menig opzicht, is de Kenyaanse Wangechi Mutu. Haar werk is een complexe mix van gedachten over geslacht, ras, kunstgeschiedenis en haar eigen identiteit. De complexiteit in haar werk wordt nog eens verhoogd door de diversiteit aan materialen en expressievormen die ze gebruikt, van collages, beeldhouwwerken, video’s en performance.

Haar werk heeft nochtans bepaalde wederkerende symbolen, zoals de gemaskerde vrouw en de slangachtige ranken die vaak in haar werk voorkomen. Je mag gerust uit deze symbolen aanklachten zien tegen bepaalde wantoestanden in de maatschappij, zoals het gebrek aan aandacht voor de problemen van zwarte vrouwen de maatschappij, of de hegemonie van het Amerikaanse consumptiemodel dat zelfs Afrika heeft overspoeld. Kunst met een boodschap, dat alleszins.

Gezien deze geladen symboliek en de futuristische indruk die haar werk op de kijker achterlaat wordt ze vaak geassocieerd met de Afrofuturistische beweging geassocieerd – een vlag die, ik geef het toe, wel heel veel ladingen dekt, van science-fiction tot magische realisme, maar steeds met als doel om de positie van de zwarte diaspora in een ander licht te plaatsen, zelfs zijn geschiedenis wat te herschrijven. In deze zin heeft Mutu zeker haar plaats in de beweging…

In deze knappe reportage blikt ze terug op de evolutie in haar werk, het belang van haar roots, maar belangrijker: over hoe belangrijk haar studio is in haar dagdagelijkse praktijk. Mooi advies voor startende kunstenaars, geniet even mee:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op