Grote kunstcollecties (#3): Blema en H. Arnold Steinberg

Zou er zonder kunstkopers kunst gemaakt worden? Wellicht wel, maar wellicht ook niet zoveel. Vast staat dat kopers en verzamelaars van kunst van vitaal belang zijn voor de kunst, en voor de kunstenaar. Wat typeert de ‘echte’ collectioneur? Een goed oog voor kunst, uiteraard, een bezieling ook, een passie voor kunst, een ontembare nieuwsgierigheid, een coherente, sterke (langetermijn)visie. Het helpt uiteraard om bemiddeld te zijn, al hoeft dit niet per sé. Wanneer je de middelen hebt kan je echter wel een verzameling opbouwen van wereldkwaliteit. De komende weken gaan we op onderzoek uit naar enkele van deze topverzamelingen. Vandaag:

De collectie van Blema en H. Arnold Steinberg

Hoe begin je aan een kunstverzameling? Er bestaan verschillende strategieën, uiteraard. In een vorige post gaf ik reeds het voorbeeld van Ginny Williams, die, lang voordat het normaal werd geacht, volop werken van vrouwelijke kunstenaars kocht vanaf de jaren ’60. Een andere strategie bestaat erin om enkel topwerken te kopen van kunstenaars. Dit vergt een geoefend oog, uiteraard, een grondige kennis van de bewegingen in de hedendaagse kunst, maar ook een sterke visie en smaak. In het geval van Blema en Arnold Stein leidde het tot een collectie die een heel fundamentele evolutie in de kunstgeschiedenis samenvatte. Van figuratie tot (abstract) expressionisme, van Pablo Picasso, Alberto Giacometti, Agnes Martin, Helen Frankenthaler, Kenneth Noland tot Mark Rothko. Wellicht kunnen weinig kunstverzamelingen zo tot de verbeelding spreken, en kunsthistorisch zo relevant zijn, als deze.

Ontdek even mee:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op