Grote kunstcollecties (#6): Johnson Chans verzameling Chinese avant-garde

“One collects art because you are intrigued. I think the intrigue comes from the fact that the art object, for you, becomes a fetish. A fetish which opens up the imagination. It opens up the world, and it is something you can believe in”, zegt galerist-verzamelaar Johnson Chan aan het begin van het interview hieronder.

Het moge duidelijk zijn, hier is een verzamelaar aan het woord met een duidelijke visie over kunst, en meer bepaald over de kunst waar hij als “grootvader” van gezien wordt: Chinese avant-garde uit de jaren ’80, die hij mee de internationale scène op hielp. Avant-garde in de jaren ’80? Klinkt vreemd in onze Westerse oren, maar niet als je avant-garde ziet als een uiting van fundamentele socio-politieke verschuivingen in de maatschappij, iets wat duidelijk het geval was in China in de jaren ’80, en zeker vorm kreeg in de kunst die er toen gemaakt werd.

Zijn eerste tentoonstelling met deze Chinese kunstenaars hield hij in 1989. Sindsdien zijn de meesten opgeklommen tot de top van de internationale kunstscène. Namen als Mao Xuhui Fang Lijun, Yu Youhan, en vooral Zhang Xiaogang gaan intussen de wereld rond.

Voor Johnson Chan was het er echter vooral om te doen om doorheen zijn verzameling een consistent beeld te bieden van de evoluties in de Chinese maatschappij sinds die jaren ’80. Een uitgangspunt dat leidde tot een merkwaardig, boeiende collectie. Ontdek even mee:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op