Grote kunstcollecties (#5): Marianne en Pierre Nahon

Een kunstverzameling opbouwen, het is vaak het resultaat van een innige samenwerking van een kunstminnend koppel. Dit merkten we duidelijk bij ons bezoek aan Peul en Marie-Rose Declercq eerder deze week, en waarvan je het verslag in het volgende magazine van TheArtCouch kan terugvinden.

Een ander voorbeeld vind je in het koppel Marianne en Pierre Nahon. De passie voor kunst verkregen ze beroepshalve, gezien Pierre eerst werkzaam was in het maken van reportages over kunstenaars. Maar rond 1972 beslisten ze om zelf een kunstgalerij op te starten. Veel kunstenaars waren toen misschien wel bekend, maar werden amper opgenomen in privéverzamelingen. Daar bracht het koppel verandering in, met succes.

Het is zeker niet uitzonderlijk om als galerist een belangrijke collectie uit te bouwen. Het is ook logisch, per slot van rekening staan ze zo dicht als mogelijk aan de bron van opkomende kunst. En ja, sommigen slagen er in om de markt rond opkomende kunstenaars zelf te gaan maken, maar het is zeker niet de regel. Maakt het iets uit? Zoals Marianne en Pierre zelf zeggen in de reportage hieronder, ter gelegenheid van de verkoop van een deel van hun verzameling vorig jaar: het is niet omdat een kunstenaar niet wordt opgepikt door de markt, dat hij daarom per definitie slecht is… Kunst verzamelen, het blijft een kwestie van gevoel, niet van markt.

L’art, c’est la vie

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op