Waarom ‘outsider art’ zo fascinerend is.

Van een rage of een hype kan je nog moeilijk spreken, maar vast staat dat Outsider art, als kunstvorm, een groeiende belangstelling geniet van de kunstmarkt.  In Frankrijk zijn het aantal kunstbeurzen die in deze kunstvorm -die ginds de naam ‘Art singulier‘ meekreeg- is gewijd niet meer te tellen, en blijkbaar is zelfs het veilinghuis Christie’s zich in deze markt gaan verdiepen. Een drietal jaar geleden hielden ze zelfs een veiling uitsluitend gewijd aan de kunst van outsider artists.

Toegegeven, outsider art is een wat brede term die heel wat ladingen dekt. De meest ‘precieze’ definitie is misschien wel: kunst die gemaakt werd door mensen die zich buiten de traditionele kunstmarkt hielden, of houden. Een definitie die nog breed genoeg is. Het is alvast kunst die gemaakt werd door mensen die niet formeel academisch geschoold zijn, in de traditionele zin. Door omstandigheden konden deze vaak talentvolle kunstenaars geen klassieke scholing volgen, ze deden het gewoon. Intussen kennen we hier heel wat kunstenaars die niet zijn geschoold tot de kunstpraktijk, maar toch succesvol meedraaien in de kunstwereld, dus helemaal sluitend is deze definitie nog steeds niet…

Om beter te verstaan wat outsider art precies is, is het wellicht beter om een aantal voorbeelden ervan nader te bekijken. Christie’s specialiste Cara Zimmerman leidt ons even rond in deze boeiende wereld. Ontdek in onderstaande interview wat haar enthousiast maakt over het werk van een William Edmonsdon, een Bill Traylor of een Thornton Dial.

Misschien ligt de sleutel tot het verstaan van outsider art eerder in het leven dat deze kunstenaars leidden en welke rol hun kunst erin speelde, dan in de kunst die ze maakten:

Author: The ArtCouch

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op