Het nieuwe Babel volgens Jean-Francois Rauzier

Nergens in de huidige maatschappij is de multiculturaliteit, het samensmelten van verschillende culturele invloeden, beter voelbaar dan in de architectuur, laat staan de ‘ruimtelijke ordening’. Op sommige plekken een onuitwisbare statement van de eigen identiteit, denk aan Amsterdam, op sommige plekken een ‘mash-up’ van uiterst diverse inspiratiebronnen, denk aan de chaos van Brussel. Hoe je het ook organiseert, de moderne stad blijft een experiment in hoe de hedendaagse maatschappij omgaat met begrippen als diversiteit en identiteit.

Het lijkt wel het uitgangspunt van de Franse fotograaf Jean-Francois Rauzier, wiens ‘hyper-realistische’ fotoconstructies thema’s behandelt -en soms in vraag stelt- als vooruitgang, ecologie, utopie en vrijheid. Hyper-fotografie refereert naar de mogelijkheid om zowel grote zichthoeken als minieme details in een beeld te verwerken. Hiermee wordt een effect gecreëerd dat vrij accuraat onze eigen hersenwerking navolgt, vandaar het ‘realisme’, hoewel het uiteindelijke resultaat uiteraard behoorlijk surreëel blijft.

De techniek bracht hem reeds tot heel wat intrigerende reeksen –bekijk ze op zijn website-, maar misschien de meest sprekende is zijn reeks ‘Babel’, waarin hij de hedendaagse maatschappij het meest op de korrel neemt, weliswaar zonder een moreel oordeel te vellen. In zekere zin vormt de reeks tevens een ode aan het architecturale vernuft van de mens. Geniet even mee:

(alle beelden © Jean-Francois Rauzier)

rauzier_babel-26-2016-170-x-100-cm

rauzier-babels-designboom-01

rauzier-babels-designboom-02

rauzier-babels-designboom-03

rauzier-babels-designboom-04

rauzier-babels-designboom-05

rauzier-babels-designboom-08

rauzier-babels-designboom-09

(ontdek meer werk van de kunstenaar op zijn website, klik hier)


Lees ook:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op