Het versmelten van landschappen. ‘Painters Fern’ van Anke Roder

Artist in residence. Het blijft een betoverend concept. Al zeker wanneer het een landschapskunstenaar betreft, en deze wordt uitgenodigd op een onooglijk eilandje helemaal ten Noorden van Noorwegen, Ona genaamd. De reeks werken die uit haar verblijf ontstaan geuren visueel naar de desolate plek. Het voorbijglijden van de onherbergzame winter. De zilte wind die vanuit alle richtingen tegelijk lijkt te komen. Het terugplooien in zichzelf, vreemd genoeg om zichzelf meer ruimte te geven, om de onmetelijkheid van het landschap volop in zich op te nemen.

De werken geuren ook naar het verrassend diverse zeewier op het eiland, die ze tijdens haar wandelingen verzamelt om op te nemen in haar herbarium, waarvan de gedroogde sporen, samen met een foto van de plek waar ze gesprokkeld werden, ook in het boek werden opgenomen. Je voelt er een zweem van twee grote Noorse kunstenaars, Peder Balke en Edvard Munch, niet zo zeer vanuit het onderwerp of in de techniek, maar wel in het feit dat er “niet naar de voltooiing van een zo goed mogelijk schilderij gestreefd werd, maar dat in elk nieuw werk transitie en voortdurende beweging centraal stond”.

Transitie en beweging vind je ogenschijnlijk niet onmiddellijk terug in het werk van Anke Roder. Het zit niettemin impliciet in haar werk vervat. Misschien komt dit doordat haar landschappen geen weergave zijn van bestaande landschappen, maar een mentale herinnering aan de vele landschappen die ze heeft waargenomen doorheen haar leven, en die voorgoed in haar ziel verankerd zijn. Het lijkt alsof ze met haar werk in een comfortabele Canadese zetel het voortschrijdende landschap aanschouwt, hunkerend naar het einde van een eeuwige winter. Niettemin intens genietend van het schouwspel dat haar wordt geboden, een genot dat zij op haar beurt de kijker biedt.

(Painters Fern II & III, Norwegian Moss | © Anke Roder)


De reeks werd onlangs in boekvorm uitgegeven. Niet te vergelijken met de ervaring van het echte werk, maar zeker en vast een mooie manier om het werk van Anke te ontdekken. Het boek werd knap vorm gegeven door Rita Ottink en is nog te verkrijgen via Huub Hannen Gallery.


Het loont tevens de moeite om Anke zelf aan het woord te horen over haar tentoonstelling The eye is the center / Magnify me in De Ketelfactory vorig jaar. Een boeiende inkijk in de beweegredenen en denkproces van deze kunstenaar:

Author: Frederic De Meyer

Share This Post On

2 Comments

  1. Veel dank voor je mooie woorden en de aandacht voor dit artist residence book, Frederic!
    Het boek is ook rechtstreeks te bestellen via mijn site en eind september verzendklaar.
    Zwaai vanaf Bretonse kust,
    Anke Roder

    Post a Reply
  2. Fijn het werk van Anke Roder te leren kennen via TheArtCouch. Landschappen die ontroeren en je laten dromen van ongerepte natuur. Een tekst die aanzet tot het ontdekken van deze kunstenares en haar werk.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Deel dit artikel op